lördag, maj 20, 2006

Karaktärssaknad

Med ett ryck sätter jag mig upp och letar fram mobilen. Klockan är 09.14. Varför händer det alltid mig? Att jag alltid blir sen? Om en och en halv timme går min båt. I nynäshamn. Jag hinner inte med någon pendel dit, inte någon båtbuss. Flygen är fullbokade hela dagen, och jag måste till Gotland för att träffa min flickvän. Dessutom är det ju final ikväll! Och den MÅSTE ses med Jonna (hon är den bästa/råaste fotknölssågaren som finns när det gäller schalgerbidrag).
Så det blir att kasta sig in i en bil som inte ens är min, försöka komma på hur jag ska hinna hitta en parkering utan att betala (har inga mynt).

Kommer iaf fram, kör som en dåre runt i Nynäs för att hitta en öppen tobaksaffär efter att ha tagit ut 100 spänn, som kan växla till 10 tior.

Men jag hann med. Och nu sitter jag här.

Spenderade för övrigt hela båtfärden med att se en ruskigt tråkig film: Åter till Cold mountain. Vilket sömnpiller. Men mycket bra skådisar.

Att åka båt tillbaka till den ön som man växt upp på är ganska speciellt. På ön finns det bara en stor gymnasieskola. Vilket innebär att alla som är två år äldre eller två år yngre än en själv känner varandra. Och man träffar A-L-L-T-I-D någon. Det är ju kul oftast. Värre är det om man inte känner personen så väl. Det pinsamma blir när man träffar personen precis när man ska gå på båten, ingen av oss har någon plats och det är tre timmars båtfärd framför oss. Frågan är då, ska man undvika personen, ta tjuren i hornen, sätta sig ner tillsammans med den, och försöka komma på samtalsämnen under en tre timmar lång resa, eller låtsas att man sitter på de dyrare platserna.

Jag har vart med om alla varianter. Idag så höll jag blicken fast mot golvet och lyckades inte ens se någon jag kände. Förräns jag gick av båten - och då är det ju lugnt!

Jag och min dåliga karaktär.

Inga kommentarer: