måndag, maj 22, 2006

Vad säger man till nån som bara vill dö?

Han har gått på droger, alla olika varianter, i 30 år. Nu har han cancer, hans fru bor på en annan kontinent och han har ingenstans att bo. Ingenstans. Och han är hög på amfetamin när jag pratar med honom. Det var en speciell lördagseftermiddag.
Vi känner varandra sen gammalt, och trots att han bränt nästan varenda bro gentemot mina andra vänner och bekanta så har vi upplevt en hel del kul grejer tillsammans. Nu sitter han där, hög som ett hus (?), och är helt uppgiven över att hans liv är slut. Är det så? Ingen aning. Men han beter sig så. Och planerar en överdos för att göra slut på lidandet.
Vad säger man?
Well, nåt bra sa vi, jag och jonna, iaf. För det slutade gott och han höll sig borta från drogerna under kvällen och jag träffade honom nykter dagen efter. Då hade han gått runt i stan hela natten utan någonstans att sova.
Så sjukt svårt det där.

***
Schlagerfinal och hockey semi samma kväll. hockey-semin blev det starkare minnet. Carola gjorde visserligen en sjukt bra sånginsats, men tävlingen kändes mest ganska blek. Sådär som den egentligen alltid är, men som man - antagligen med medias hjälp - lyckas glamma och hypa upp till varje år.
***
Eftersom jag var på gotland i helgen så var jag givetvis och såg Landslagets träning på gutavallen. På Gutavallen! Helt sjukt. Samma plan jag själv, mest turligt, lyckats avgöra en förmatch på vid 13 års ålder går nu Zlatan, Henke och Isaksson på. Och 4000 pers tittar på när de kör "kvadraten" och intervallöpningar.
Såg bra ut för övrigt. Allbäck och de andra avbytartopparna kämpar för sitt liv, såklart, för att bevisa för Lagerbäck att just de är dugliga inhoppare i slutminuterna av nån match i VM.
VM är helt sjukt stort. Men det är nästan större att landslaget spelar på gutavallen. lilla, ojämna, supergotländska gutavallen.
Och det är inte ens sommar.

Inga kommentarer: