fredag, maj 19, 2006

Vilka as vi är

Att Gud finns blir som allra tydligast när man ska förbereda sig för att prata om Honom. Ikväll ska jag till Södertälje till deras tonårsgrupp och prata om Gud, livet med Gud och sånt.
Min flickvän säger ibland att vi är de värsta av hycklare. Som pratar om Gud som om det vore det bästa och härligaste, men som lever helt annorlunda. Hon har rätt.
Jag VET att Gud finns. Att han är en verklighet och att det finns en andlig makt. Jag har upplevt det fysiskt och psykiskt. Jag har sett under och jag har sett andar manifestera sig. Jag vet också att den Gud jag tror på är den starkaste Guden. Jag har sett andar vika sig för Honom, genom mig. Men ändå. Hur kan jag ha så sjukt svårt att ta tid till Honom?

Minns Tomas som berättade om hur han suttit på puben och haft nåt samtal med en kille. När det kom upp att Tomas trodde på Gud så sa killen att han valt att inte leva med Gud. Inte för att han inte visste att Gud fanns. Tvärtom hade en ängel besökt honom och tydligt förklarat för honom att det fanns en mening med hans liv och att Gud ville använda just honom, men han tackade nej, som han själv uttryckte det.

Tänk vilka as vi är, ändå, vi människor. Som skapades av Gud men vägrar umgås med Honom, trots att det är allt Han längtar efter.

Eller det är väl här djävulen kommer in i bilden. För mig, den här dagen, eller den här stunden - nu när jag ska sätta mig ner och förbereda mig - så lyckas han särskilt bra med att komma åt min största svaghet, förstora den, och få mig att ge mig helt hän i det och strunta i Gud. För mig, det här året, har djävulen vaggat mig in i sekularisering, självglorifiering, där jag blir beroende av mig själv. Gör mig beroende av samhället. Ser att jag är dålig om jag inte är vanlig. Hjälper mig komma ihåg att om jag är vanlig så är jag sekulariserad.

Hur tusan är man Jesusrebell i ett land som detta?
Well.. Det är det jag ska prata om ikväll.
Och sålänge jag vill och försöker hålla min Gudsrelation levande, och kämpar för det, så tänker jag inte kalla mig hycklare.

Inga kommentarer: