tisdag, juni 20, 2006

Bilen

Jag har köpt ny bil. En Volvo 363 -82 års modell. Bara två tidigare ägare och 13 000 mil. 2500kr. Ett kap. Men den är gammal. Det var mossa i backspegeln när vi köpte den. For real.
Hursomhelst har den spunnit på bra hittils. Tills vi står i färjekön till Gotland. Vi har stått och väntat på att åka på i 45 minuter då kön äntligen börjar rulla. Igång med startmotorn, men ingen tändning. Stressen ökar när jag tittar i backspegeln och ser en lååång kö med trötta, svettiga familjer med tillhörande fordon bakom mig. Jag vrider om och vrider om nyckeln men ingen tändning. Jonna får självklart ett skrattanfall.
Trossgubbarna kommer och fräser något och snart står en gaffeltruck framför oss och försöker dra igång oss. Motorn går igång. Tack Jesus.

Efter mycket gubblerier har vi kommit fram till att det antagligen inte var bilens fel utan mitt. Jag hade haft choken ute alldeles för länge och dessutom tankat på fel bensin. I framtiden ska jag sköta mig bättre. Och bli bästis med en mekaniker.

Inga kommentarer: