torsdag, juni 22, 2006

Midsommar - årets mest överskattade dag

Den kryper sig alltid på. Den där känslan. "Vad ska jag göra på midsommar". Den slutar nästan alltid med samma svar: Nåt trist. Eller egentligen inte trist, men vardagligt. Inte sådär glamoröst eller sjuuuukt trevligt som man vill eller föreställer sig att det ska vara/bli. Typ Prippsblåreklam-bra! Med blått hav, vita uppknäppta skjortor på bruna kroppar och ett dopp i havet med kläderna på. Typ.
Jag tror jag har haft en riktig lyckad midsommar. När jag gick i ettan eller tvåan på gymnasiet och alla kompisar hade samlats tillsammans på någon lägergård och jag och några till hade konsert mitt i natten på instrument vi aldrig spelat på och musiken dunkade tills det blev morgon och dansen ville aldrig sluta. Utan alkohol.
Sen dess har det aldrig vart nåt vidare. Middagar med vänner, middagar med släkt, samkväm runt midsommarstången, ute, titta på andra som lurar sig själv till att ha kul med alkohol.
Ja, midsommar måste vara årets mest överskattade dag. Alla ska ha skitkul, men få har det.
Eller så är det bara jag som inte får till det...

Imorgon ska iaf jag och Jonna åka ut till Ljugarn, Jonnas barndomshem. Hennes far har lovat serva vår bil (jag ska titta och lära) och sen ska vi äta nån slags midsommaraktig mat innan det bär av till Timans, en gård där massa frikyrkomänniskor träffas och dansar runt stången, dansar polynesen och lyssnar på band. Utan alkohol.
Trevligt ibland, krystat ibland.

Jaja.

Nu: Brasilien - Japan.

Inga kommentarer: