onsdag, januari 31, 2007

Aftonbladet svarar ang deras falska nyhet

Trots att jag inte hade för avsikt att varken jobba eller blogga idag så sitter jag nu här med datorn i knät.
I knät ligger också hakan efter att jag just läst ett mail som trillat ner i min mailbox.

Det är Martin Söderström som skriver. Han som skrev aftonbladets granskande artikel om "sekten" som hävdar att man blir gay av att lyssna på t.ex. Nirvana. Efter att jag tidigare fann att siten var fejk skickade jag iväg ett mail till Martin. Han har nu bemödat sig svara.

Såhär skriver han:
"Hej!
Tack för ditt mail.
Visst är grejen i sig högst tveksam, och vi diskuterade sanningshalten i
Uncuts version. Bveslutade ändå att det vore okej att skriva en grej på det, om vi gjorde det med glimten i ögat och som något som inte bör tas på allra största allvar. Kanske lyckades jag inte träffa den tonen riktigt rätt.
Tyckte hur som helst att det var en artikel värd att skriva då den nog
skulle kunna locka till ett och annat skratt.
Mvh
/ Martin S, ab.se"


Här finns flera saker som är högst anmärkningsvärda.
- Menar Aftonbladet att man, genom att skriva "med glimten i ögat" ska - underförstått - kommunicera till läsaren att deras "nyhet" eventuellt är fejk?
Följdfrågan blir såklart: I vilka andra artiklar försöker man göra samma sak?
- Är skratt viktigare än sanningshalt?

Jag skriver tillbaka:
"Så är det Aftonbladets uppgift? Att, likt en dingding värld, locka till skratt? Sätta sanningshalten i andra hand?
Dessutom spä på ett hat gentemot kristna överlag?

Illa."


Martin svarar:
Illa.
Att underhålla och skriva om skruvade skeenden tycker jag inte är något fel.
Att jag på grund av ***** bara jobbade halvdag igår och således inte
hade tid eller möjlighet att kolla saken i den utsträckning jag i vanliga
fall skulle gjort är en annan sak.
Ledsen om jag gjort dig upprörd.
Ha en bra dag!
Mvh
/ Martin


Och så var diskussionen slut. Jag var ytterligare en kristen galning som retat upp mig en småsak. Den oantastliga redaktionen har bara gjort sitt jobb. Underhållit. Sagt nästansanningar med glimten i ögat. Så att vi förstår. Att det kanske inte är sant. Om det skulle vara så. "Glimten i ögat" är den allmängiltiga brasklappen.

Inte någonstans ber Martin eller Aftonbladet om ursäkt för att man fortfarande publicerar artikeln baserad på påhitt. Konstigt. Att man inte ber om ursäkt för att man förleder hundratusentals svenskar till att tro att Westboro Baptist Church är mer en allmänåsikt hos kristna än ett sjukt undantag.
Konstigt.

Kanske överreagerar jag. Jag tror att det är en blandning av att det är första gången jag, på allvar, kommer nära en fabricerad nyhet som en journalist medvetet inte tar avstånd från, och att det handlar om en nyhet som grundar ett större hat mot kristna överlag.

Alla kan göra misstag. Men att inte göra avbön och ta bort artikeln. Det är bara konstigt.

Tillsvidare ligger artikeln kvar där på deras site som ett stinkande lik över ett nytt journalistiskt lågvattenmärke.

Uppdaterad:
Smålandsposten och Dagens media har nu skrivit artiklar och gett bloggscoopet ett erkännande

8 kommentarer:

Tor Billgren sa...

Du har rätt. Det är märkligt att inte rätta till ett fel när möjligheten ligger helt tillgänlig framför en. Aftonbladet kan i och för sig hävda att de bara refererade en artikel i Uncut, och det gjorde de ju för all del. Men det är uppenbart att artikeln är skriven med "åh, de där kristna galningarna"-förtecken.

Robert sa...

Jag tycker att Gud, om denne existerar, bör tåla att testas. Men visst, jag kan hålla med om att det är ett lågvattenmärke, men det är väl ingen större nyhet att både aftonbladet och expressen har varit på väg utför i några år nu. Nöje säljer ju bättre än fakta, tyvärr.

Mackan sa...

Jag tror inte att det handlar så mycket om huruvida Gud håller för att testas, som om vi kan lita på att en artikel är researchad innan den går i tryck.

(Observera - jag säger inte att den måste vara "sann", ingen gör sig nog längre bilden av massmedia som förmedlare av sann information. Jag säger bara att den ska vara researchad.)

Hade artikeln funnits med på en sida som kallades "Dagens knäppisnyheter" eller "dagens knorr" eller så, så hade det varit lättare att fatta att den skulle läsas med en nypa salt.

CV sa...

Grejen är ju att såna här åsikter finns i olika sekter inom de flesta religioner. det är beklagligt men inget nytt.
Oavsett om det är sant i det här fallet eller inte.
RS
kulturbloggen.com

Jesper sa...

CV: Man kan ju i och för sig - i det fallet tycka att det hade varit mindre olyckligt att publicera någon slags "reellt" exempel snarare än någon slags satir över ämnet utan att klart redogöra för att det är just det?

Problemet är ju att - tycker jag - man genom att publicera den här som en "nyhet" eller vad vi skall kalla det, och anger en källa som - visar det sig - är ett skämt snarare än "någon knäppgök som faktiskt tror såhär" så uppfattas det just som du gör dig språkrör för: "Det finns ju sådana här åsikter i religiösa sekter". Och det kanske det gör, men ge mig som läsare i så fall möjlighet att läsa information från en sådan, snarare än från en satir över något...

Jag tror att både artikelkförfattaren och aftonbladet i stort hade blivit hjälpta av att gå ut med någon slags information att: "ibland går det lite fort. Källan vi citerade i vår artikel... visade sig vara en satir över ämnet. När vi skrev den redaktionella texten i artikeln framgick det inte riktigt att vi "skrev med glimten i ögat". Vi beklagar om någon läst detta och faktiskt trott på uppgifterna.# Typ.

Nineve sa...

Och över hela bloggsvären ligger den som klibbig gröt...."sedär på dom kristna hur hemska dom är"

Fredrik sa...

Du utsattes för en klassisk härskarteknik, att förskjuta skulden på den utsatta. Det är precis som när ett barn mobbar ett annat o när en vuxen säger till mobbaren o denna svarar: "men ja skoja ju bara".

Det som är riktigt upprörande är inte det här enskilda fallet utan det ensidigt och systematiska smutskastande av kristna etniska västerlänningar. Hur ofta skrivs liknande artiklar om den muslimska värld där synen på homosexuella är fullkomligt bisarr, på riktigt.

Att konsekvent diskreditera framförallt vita och helst kristna samtidigt som man upphöjer muslimer till skyarna, är en uppenbar genomgående strategi hos AB. DET är verkligen upprörande!

Anonym sa...

METTETAL- CLINTON- BUSH- GROSS- MILNE- NYE-
BERRIRO- LIMBAUGH.
We all have your names and are waiting for you to make the deals of a lifetime, along with REGIS PHILIBAN.
" Is that your final answer?"
No turning back the clocks , now.