fredag, januari 12, 2007

Det är klart jag dansat!

Vad roligt det var att läsa era svar på tävlingen! Bara cicci svarade rätt! Jag antar att det ska till en gammal konfakompis för att verkligen känna mig.

Här är facit:

1. Jag har skapat film som visats på filmfestival.
Sant. Även om det låter bättre än det var. Som slutarbete på en journalistkurs på gymnasiet skulle vi göra en reportagefilm. Jag hade flera trådar som jag gick på, men alla trådar strulade på grund av misstag jag gjorde. Så då gjorde jag istället ett reportage om mina misslyckade reportage. Killen som lärde oss klippa film tyckte den var så bra att han ringde upp nån kollega som senare kontaktade mig och frågade om de fick ha med de på "Hela Sveriges filmfestival" i kortfilmstävlingen.

2. Jag har spelat in radioreklam för socialdemokraterna.
Sant. Jag gick och spelade in min röst till en röstbank på någon reklambyrå på Gotland när jag låg i lumpen. Några veckor senare ringde de upp och frågade om jag ville göra en reklam. Jag nappade direkt. Jag får sedan reda på att det är en reklam för socialdemokraterna, precis innan valet som var då, och att jag ska sitta och prata med en annan tjej på gotländska. Det var sommarens, utan tvekan, skämmigaste reklam. Fråga Jonna =)

3. Jag lyckades ta mig till första TV-omgången av Vi i Femman.
FALSKT! Men jag lyckades faktiskt bli uttagen till klasslaget och vi tog oss igenom två omgångar i radio innan JAG, på sista utslagsfrågan bommade på den überenkla frågan "hur många partier finns det i riksdagen". Jag svarade 6. Vilken jag missade? Kristdemokraterna. Jag kan fortfarande vakna svettig av mardrömmar från den upplevelsen. usch.

4. Jag har producerat brända mandlar, anställt andra kids som sålde och tjänade in två månadslöner på två veckor.
Oh yeah. Sant. Faktum är att detta var det enda sommarjobb jag hade fram till jag var 20 år.

5. Jag har rest runt om i Sverige som danskoreograf.
Sant. Ja, förstår att detta kom som en chock. Men det är sant. Cicci minns rätt. Jag dansade på något läger när hon var liten, och åkte runt som en liten cirkus bland kårer och församlingar i hela Sverige som ung, tonårig, manlig koreograf. Det där är egentligen en lång historia som jag får dra en annan gång. Jag var aldrig speciellt bra på att dansa, men bra på att lära ut. Det var mest ungdoms- och barndansgrupper som hörde av sig och oftast kom man över en helg och ibland över en vecka. Utöver Sverige var jag under två 1-veckorsperioder i Norge och en 1-veckasperiod i Lettland och en gång kom det över en norsk grupp killar inför ett TV-framträdande i samband med nån julgala Norge.
Jag tror knappt på det när jag skriver det (för det är så fjärran från idag) men det är faktiskt sant.


Så, grattis cicci. En lila toaster med ringklocka är påväg på posten ;)

4 kommentarer:

Mackan sa...

Jag visste faktiskt att du dansat (och var koreograf i King's Kids eller något, va?)

Såg dig på någon konferens på Draken i Stockholm (kan det ha varit arrat av New Life, till och med?) för en massa år sedan (typ i mitten av nittotalet när jag fortfarande bodde där uppe).

Men att du gjort röstreklam till Socialdemokraterna? Wow! Gissa om jag kommer att häckla dig nästa gång du kommer på en show. (Och om jag kommer ihåg det då, förstås ;) Jag måste snacka med Jonna och kolla om det här finns på band någonstans!

Emanuel Karlsten sa...

Helt rätt, Mackan! Fast det var faktiskt få tillfällen som jag var koreograf med Kings Kids.

Hursomhelst så är, tackochlov, alla band med sossereklam försvunna för längesen =)

Jesper sa...

... Ojojoj, att man kunde ha så fel. Men fett med kredd att du lyckats göra dig en hacka i livsmedelsbranchen... Vi får väl se hur rätt du hade på min utmaning. :-)

Cicci sa...

YES! Det var en härlig seger!!