torsdag, januari 04, 2007

Jubileum över

Puh. Svett. Hjälp. Så skönt.
När något stort, något som krävs massa tankearbete och en hel del planering är över så är allt annat lätt. Vilken befrielse det är att komma till Frälsningsarméns Nyårsfestivals tredje dag och veta att idag behöver jag inte oroa mig för att hämta möbler på myrorna, försäkra mig om att scenen och dekoren kommer hinna byggas upp i tid eller kvällens program kommer floppa. Nu kan jag koncentrera mig på att göra det andra bättre. Lägga upp nyheter, rekrytera volontärer till siten och bara vara allmänt bra. Det känns skönt.

Gårdagskvällens 1-årsjubileum för Blod och Eld gick bra. Över förväntan egentligen. Trots att det var nära att bli total pannkaka. Inte för att planeringen stöp eller att vi inte hann bygga klart allt vi ville ha inför kvällen, utan pga Brandlarmet.
Ja, det är sant. Precis när vi bar in den stora födelsedagstårtan och sjungit "ja, må den leva" så går brandlarmet. Brandkåren är på plats på några minuter och alla måste utrymma. En känsla av antiklimax infanns hos mig och febril tankeverksamhet satte igång hos Blod och Eld-teamet över hur vi skulle lyckas vända på det här.
Men jag tror ändå vi lyckades. Om inte annat kommer alla minnas kvällen för kvällen då brandkåren kom.

Men annars var det lyckat. Och jag känner mig nöjd med kvällen.
Tanken med kvällen var att skapa ett Blod och Eld, på riktigt. Alla funktioner som finns på siten skulle finnas på riktigt i festlokalen under kvällen. Vi skapade en nyhetshörna med soffor och tidningsbord och ett Blod och Eld-TV-bås. Vi skapade kreativitetshörnor där musik, texter och målande utfördes. Diskussionshörnor med givna diskussionsämnen. Undervisningshörnor med jourhavande undervisare beredda att svara på alla frågor. Webshop med försäljning av det som vi i framtiden vill lägga upp på siten och en träffa-hörna att träffa nya.
Utöver det hade vi en pampig invigning av "Fas 2" som manifesterades genom klippning av gammal musmatta med gammal logga för att symbolisera övergången från det gamla in i det nya.

Det blev kul, och det blev bra. Och fyrverkeriet skjuts upp till ikväll. Det känns också ok, även om det självklart hade varit roligare om vi hade fått avsluta gårdagskvällen med det.

Ja, det var en kort och något oengagerad rapport från frontlinjen.

Inga kommentarer: