måndag, januari 01, 2007

Nyårsaftons största i-landsproblem

Det stod klart för mig på nyårsaftons kväll. Just som jag satt på mig min fina, dyra, vita skjorta och knäppte den sista knappen: Jag HAR gått upp i vikt. På riktigt.

Jag som de senaste månaderna struntat i allt vad träning, hälsosam mat och motion heter och fascinerats av att jag ändå lyckas hålla måttet. Men nu kom jag på skam. Magen putade ut och skjortan spändes. Och då vill jag inte ens nämna hur det såg ut när jag satt.

Så nu när jag upplysts om mitt fetmaproblem kommer jag tillbaka till förra årets hälsohysteri. Då jag fick ångest för pommes på mcdonalds, eller fick en stolthetskick efter en lunch på hälsorestaurangen kalori (gå dit förresten, stockholms godaste lunch!) Beach 2007 here i come!

Ja, tänkte att detta säkert var något ni bloggläsare var intresserade av...

För övrigt har jag fortfarande inte fått någon klarhet i hur man titulerar det decennie vi befinner oss i nu. Jonnas förslag var tjugohundratalet. Och det fungerar ju så länge vi inte har haft något annat än ett decennie på det har millenniet. Men sen då? Blir det som det blir med 00-talet på 1900-talet? Att ingen någonsin pratar om det eftersom de inte vet hur de ska titulera det? Själv undviker jag det som synden. Om jag ändå, mot förmodan, skulle tvingas in i en konversation om 00-talet på 1900-talet (se, det är till och med jobbigt i skrift!) så går jag runt det så gott det går. 'första tio åren på nittohundratalet', eller nåt annat fånigt.

Ska 00-talet på 2000-talet få samma omöjliga stämpel på sig? Kommer vi tabubelägga detta decennie? Decenniet då jag tog studenten, levde mina lyckligaste år och gjorde mina karriärval! Ska dessa år tabubeläggas bara för att vi inte vet hur vi ska kalla de?

Nej! Detta får inte ske. Oraklet google måste ha svar på detta. Jag återkommer med ett frälsande svar. Hoppas jag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hälsohysteri i all ära, men lite fett på kroppen gör ingenting. Försök tycka om dig själv som du är istället. Visst är träning och motion bra, men lyd inte piskan bara för att det är idealet med en tvättbräda på stranden, gör det för att hålla din kropp stark. Jag, ätstörd sedan många år tillbaka, tycker att hälsohysterin har tagit över alldeles för mycket.

Anonym sa...

...Fast jag tycker det är skillnad på att äta sunt (i ett försök att komma i sin dyra skjorta frn förra året, som borde sitta bra..) och ha en ätstörning.
Kanske kan det bli ett nyårslöfte att ta en promenad med mig en gång i månaden!?
Eller så får vi dansa dansmatta så att det bara står om det!!!
så ändrar jag mig från 20hundra talet till att man säger hela namnet typ 2003 2009... sen säger man tiotalet, tjugotalet osv..
Jonna