måndag, januari 29, 2007

Födelsedagsångest

På onsdag fyller jag år. Jag har alltid haft ett knepigt förhållande till födelsedagar. Jag gillar de. På ett sätt. Det är en frizondag. På ett sätt. En dag då alla är snälla. Extra snälla. Sådär så man kan utnyttjadem-snälla. Man slipper diska, man får välja vilken mat man vill ha och slipper laga den själv. Man får massa presenter. (Jag kommer aldrig växa ifrån presenter. Särskilt dyra presenter)
Men så är det den här konstiga traditionen med kalas. Fester. Det är ok att gå på fester. Men jag gillar inte att vara i oförtjänt centrum. När man ska hyllas för något som man inte kan hjälpa. Så står man där och öppnar presenter och försöker förtvivlat förbereda en min eller kommentar som ska ges när man öppnar gästens medhavda, symboliska, present. Ångest.
Eller runt bordet. När man äter. Jag har mardrömmar om det där antiklimaxet som jag föreställer mig är oundvikligt (men som i praktiken aldrig sker?). Att gästerna sitter där lagom uppklädda och väntar på att något speciellt ska ske. Att någon spektakulär förändring ska ske i mitt utseende när klockslaget för min födelse passeras.
För födelsedagar har liksom inte någon "grej". Som bröllop har ett "ja" i kyrkan. Som guldbröllopsfirande har två människors fantastiska kärlek att beskåda. Som dopfesten har ett litet barn att gulla med.

Åh, jag börjar svettas vid blotta tanken.

Dessutom är en dålig värd.

Men jag har en fin flickvän. Som är bra på att ogenerat stå i centrum. Som är en bra värdinna. Som är rolig. Så det kommer blir kul. På onsdag kommer cellgrupp hem hit. Vi äter något gott. Kanske spelar något roligt spel. Kanske skrattar vi några gånger. Kanske äter vi för goda saker för mycket. Kanske lyssnar vi på bra musik. Kanske ber vi lite.

Då blir det en härlig födelsedag. Det blir en härlig födelsedag. Det blir en härlig födelsedag.

(Dyra gåvor mottages tacksamt (min adress finns på hitta.se)

Inga kommentarer: