onsdag, januari 17, 2007

Per är norsk!

Det krävs en kvinna för att lösa stora problem. Så Jonna hjälpte mig. Och hittade att stormen Per heter stormen Per för att den är norsk. Och att alla stormar döps i alfabetisk ordning.

Såhär skriver nån uppsats hon hittade på nätet.

"Hur en orkan får sitt namn beror på , vart i världen det sker. Så har man olika namnlistor, där tex det ofta är orkaner har man fler namnlistor, såklart, där det kanske inte sker så ofta orkaer spå har man mindre antal namnlistor, varannat namn är manligt vartannat är kvinnligt. Dom listorna gäller i 6 år. En lista för varje år. Bostäverna Q & U har man tagit väck. Så här kan en lista se ut. Detta är den östra delen av Stilla havet.
Stilla Havet år 2000
Aletta, Bud,Carlotta, Emilia, Fabio, Gilma, Hector, Ilena, John osv..."


Vidare berättar mitt eget lilla husorakel wikipedia (som för övrigt bara blir bättre och bättre!) att Sverige inte döper sina stormar till namn, och att enda anledning till att stormen (som i svensk smhi-mun heter "Ovädret 14 januari") heter Per är för att den började i Norge. Och i Norge döper de sina oväder. Som resten av Sverige. Så det är Norge och andra länder vi ska tacka för de lustiga namnen Per och Gudrun.

Förstår att det är fler än mig som nu drar en lättnadens suck när vi fått klarhet i detta!

3 kommentarer:

Miah sa...

Absolut, nu kommer jag gå emd ett leende på läpparna hela dagen med vetskkapen om att jag fått värdefull information om orkanernas namngivning. ;o) Nåja, roligt att veta är det iaf, om än lite onödigt. Säkert något jag kommer minnas när jag borde minnas andra viktigare saker.

Jesper sa...

Oj, vad man lär sig genom att läsa din blogg, Manne. Nu får jag själv dåligt samvete för att min egen blogg inte alls är särskilt "samhällsnyttig"

joelh sa...

tack för uppmuntran på frikyrklig och avhandlings-bloggen! just nu räcker tyvärr inte energin för bloggförfattande, men den kanske återvänder i takt med att ett par pågående projekt rors i hamn. (förresten, du känner väl till RSS-funktionen som gör att man slipper gå in på bloggar man vill ha koll på dagligen, utan får en indikation på att de har uppdaterats?)

bless!
j