tisdag, januari 09, 2007

Salem Al Fakir - Som jag längtat!

Under gårdagens bilfärd hem kom de helt plötsligt spelandes på radion. Salem Al Fakir. Jag har länge vetat att de finns därute någonstans. Någon som är ett personifierarande av min musiksmak. Någon som ännu inte slagit stort men som gör musik som jag älskar. Och så spelades "Good Song" med Salem Al Fakir. Och jag blev kär. Kär i musiken. Upprymdes av känslan att musik skänker vingar. Den där känslan jag saknat. Eufori. Musikeufori.

Skyndar hem och letar vidare bland musiken och upptäcker, till min stora förvåning, att fler låtar håller samma höga klass. Det är ett faktum. Salem Al Fakir är bandet som definierar allt vad musik är för mig.

Det är Stevie Wonder. Fast kryddat med svensk modern intelligens. Det är soul inlindat i jazz. Det är humor och avslappnad SoFoattityd. Det är 70-tal fast 00-tal. Det är bra. Riktigt snorbra.

Skynda dig in på deras myspace site och lyssna! Eller kolla på deras liveframträdande på p3 "musikjournalen live" nedan:

5 kommentarer:

Pastor Astor sa...

Håller med! Såg ett reportage på musikbyrån och blev såld direkt! Har EP:n, längtar efter fullängdaren!

Stefan sa...

Hepp. Salem är inte namnet på ett band utan på
frontmannen vituosen lebermannen vid pianot.
På skivan spelar han alla instrument enligt rykten.

Emanuel Karlsten sa...

Ja, någon annan har påpekat det tidigare också.. Så nu får jag väl ta och ändra.

cucca sa...

CDn släpps i dagarna, ett måste köp för alla musikälskare.

Anonym sa...

håller med...! det var direktkontakt, såg honom på något cafeprogram på TV- blev helsåld, han gick genom rutan. vilket musikaliskt genombrott som väntar!