torsdag, februari 22, 2007

Bildts användande av bloggvärlden gör medborgaren mer tolerant

På BetaAlfa får jag återberättat hela storyn bakom de senaste dagarnas rabalder kring Carl Bildt.

Carl Bildt kaxar till sig. På sin blogg kommenterar han SSU:s krav på avgång med följande ord: “Kravet framförs dock inte av SSU:s ordförande. Hon har avgått.”. När Expressen idag följer upp artiklarna om Carl Bildts krigslobbying kallar han det för “Tomgång”.

Han får stöd av Reinfeldt som anser att “kritiken har antagit övertoner och att den är baserad på lösa spekulationer”, skriver SvD. De uppgifter som nu framkommer i tidningsartiklarna är tidigare helt okända för Reinfeldt berättar http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=620852


Det kan kännas mest som tjafs, men det intressanta, tycker jag, är min egen reaktion. Jag kan följa och se Carl Bildts tankegångar, se hans reaktioner på massmedias försök att hitta hans svaga punkter, och höra hans ironiska suckar över att han inte bara kan få sköta sitt jobb. Därmed vinner han på något sätt mitt förtroende. Den relation han skapar, genom sitt personliga avskalade sätt och språk, gör att vi blir mer hårdhudade gentemot massmedia. Carl Bildt har, genom sin blogg, skapat ett förhållande till sina medborgare som grundar nån slags trovärdighet.

Det är intressant hur bloggvärlden på detta sätt avväpnat massmediernas möjlighet att förtala och vrida deras "offer". Medborgarjournalistiken gäller också för utrikesministrar, och alla får samma möjlighet att höras.

Jag undrar vilka effekter ett bloggande hade haft på t.ex. exministern Maria Borelius skatte- och licensmissaffär. Hade vi då haft svårare att skapa ett sådant avsky för deras handlingar?

Inga kommentarer: