måndag, februari 19, 2007

Bränn kyrkan, någon. Snabbt.

Krister Hultberg citerar i sin blogg Craig Groeschel i LifeChurch som har listat några saker som deras församling slutat med, men som i mångas ögon anses vara en naturlig del av kyrkan:
  • Vi har slutat med "kristen" sport. Varför ta människor ut ur vanliga sportsammanhang för att bygga en egen "kristen" liga?
  • Vi har slutat med konserter eftersom de bara fungerade som underhållning för redan kristna.
  • Vi har slutat med massor av andra saker som Jesus aldrig gjorde, men som massor av kyrkor i Amerika känner att de vill göra.
Istället satsade kyrkan på att lägga sin kraft på de saker där de nådde flest folk som inte kände Jesus.

Ibland undrar jag om kyrkan inte är mer social klubb för oss som, genom vårt ställningstagande FÖR Jesus, blivit samhällets utsatta. I kyrkan skapar vi våra egna artister, musik, prat, träffar, fika, sport och klädstil. Vi behöver aldrig mötas med de otrogna utanför. Vi behöver aldrig smutsa ner oss. Vi kan alltid vända tillbaka och finna trygghet i det vi kallar kyrka.

Sick.

5 kommentarer:

Bloggblad sa...

Intressant! Jag lägger dig genast bland favoriterna.
Jag har förstått att de som växer upp som OB numera (och du räknas dit då med 24 år) inte har varit med om alla dessa flyttningar.

Om du klickar på november 2006 hos mig, hittar du nånstans bilder från alla ställen där vi bodde de första 9 åren.

Jag har mycket blandade känslor inför det här... men har landat i Svenska kyrkan och är aktiv där på olika sätt. På senare år har jag läst all överkomlig litteratur (fast det finns nog mer...) om FA sen starten. Och skrivit mycket om det - fast inget finns utgivet. Min mammas moster var soldat redan på 1800-talet och mina föräldrar kom med i slutet av 20-talet.

lilla fröken fleggman sa...

Så sant, så sant. Kan man bli mer än frälst? Det är de som inte redan är en del av rörelsen vi måste försöka nå.

mackan sa...

Det här är ett av skälen till att jag inte gillar epitetet "Kristen komiker" utan i stället använder "Komiker - och kristen". Jag vill inte bli fast i ett tänkande av en "kristen" och en "profan" värld - är jag kristen måste jag väl vara det hela tiden? Även när jag är ute på klubbar och företag och uppträder?

Nineve sa...

Måndag morgon, vid mitt skrivbord framför datorn på kontoret, på mitt jobb, genom telefon, möten, över fikat på lunchen då är jag KYRKA, allt det vi krisnta gör är det som kyrkan gör...för att vara kyrka och följa Jesus...så behöver vi...kyrkkaffe, gustjänster, kristen gemenskap

Anonym sa...

Trillade in här av misstag via Google och fastnade för "smutsa ner oss" och "otrogna". För min del får ni med det synsättet gärna isolera er i ett eget samhälle långt bort från oss andra.