fredag, februari 23, 2007

Dagens avlatsbrev heter "Bönedukar"?

Riksdagskvinnan Sofia Arkelsten skriver på hennes blogg idag om hennes upptäckt i Världen Idag:
I ett av veckans nummer hade de en annonsbilaga på glättigt papper/.../och ser ut som en tidning.

Första sidan, på ledarplats, har ett erbjudande om bönedukar. Här börjar det bli tveksamt. Riktigt tveksamt. De har lagt in citat som ska vara verkliga:

"Varmaste tack för böneduk och förböner. Hudcancern på min högra kind är borta!

"Fått böneduk. Fullständigt helad från blodpropp på synnerven."

Allvarligt talat. Hudcancer. Blodpropp. Det är allvarliga sjukdomar. Det här är inte ok.

Det finns inga fasta priser för försäljningen av de här bönedukarna. Spekulanterna ska skriva ned sina besvär och lägga med "en liten gåva" som täcker "kostnader för böneduk, porto och brev".

Kanske klarar det sig enligt marknadsföringslagen. Men hur står det till med annonsetiken hos Världen idag egentligen?
Ja, annonsetiken verkar rätt rutten. Även om vi nu skulle förutsätta att bönedukarna gav mirakulös helanden så är jag frågande inför När började kristna ta betalt för helanden?

8 kommentarer:

mackan sa...

Samma bilaga (från PTL Ministries, som drivs av Pastor Tommy Lilja - PTL Ministries och "Folkkyrkan" i Sölvesborg) kom med tidningen Dagen i veckan.

Jag blev skeptisk på samma grunder som Manne, här.

Olterman sa...

men är vi inte lite överskeptiska nu, dom tar ju faktiskt inte betalt för helandet utan man ger en gåva för att täcka dukens kostnad och portot.

Om folk blir helade och jag antar att det mest är folk som kanske normalt inte skulle komma till kyrkan (för dom kan ju få förbön i sin egen församling) då växer ju tron på Gud.

Hade man däremot begärt ett visst pris, eller ännu värre olika pris beroende på vilken sjukdom ....

Gärningsmannen sa...

Måste det vara en speciell textil i en böneduk? Det är väl bara att ta vilken trasa som helst, lägga händerna på den och be. Den som använder en böneduk bör veta vem det är som verkar.

mackan sa...

Olterman - fast jag tycker att du bagatelliserar det hela. Priset må vara lågt (själva duken och portokostnaden), men är det ändå inte att ta betalt för ett eventuellt mirakel? Låt gåvan vara frivillig. Och ännu hellre "om du blivit hjälpt av detta vill vi gärna höra ditt vittnesbörd. Vill du dessutom ge ett (helt frivilligt) bidrag så att fler kan bli välsignade blir vi naturligtvis glada".

Jag slår alltid bakut när det gäller sånt här.

Det får aldrig ens antydas att vi tar betalt för att ge vidare vad vi själva fått för intet.

Kristofer sa...

Bra sagt, Mackan!

Emanuel Karlsten sa...

Ja, bra sagt, Mackan.

Olterman sa...

Mackan, jag kanske gör en liten sak av något som borde uppmärksammas, jag har ju inte sett annonsen ifråga, men enligt ovan så var det ju faktiskt fråga om en gåva, inget pris var sagt.

Jag reagerar mot hur lätt det är att folk börjar peka finger inom de Kristna rörelserna, bara för att folk gör på ett anorlunda sätt, synen på gåvor och pengar är fundamentalt olika i pingst räörelsen och i Frälsis. Och i ett Pingst perspektiv är annonsen ganska normal och harmlös. Jag kan se ur ett frälsis perspektiv att den kan verka upprörande.

Jag skulle kunna tycka att Frälsis syn på gåvor och pengar i sig är upprörande i många avseenden men i slutändan tror jag att de två synsätten bara är olika sätt att försöka förhärliga Gud.

Men som sagt jag skall verkligen inte dömma i det här enskilda fallet.

Emanuel Karlsten sa...

Jag håller med om att frälsissoldater ofta håller hårdare i plånboken, men i det här fallet tycker jag att det är ganska sjukt.

Jag hade tyckt det var MINDRE konstigt om man hade skickat ut bönedukarna till vem som ville för portokostnad. Det är ju ett fegt och lite läskigt psykologiskt spel att säga "betala om du vill" till oss svenskar som hellre köper en tröja de testat än säger att de inte gillar den till biträdet som hjälpt välja ut den.

För övrigt är jag skeptisk till de flesta företag som inriktar sig mot den kristna arenan och blandar in helanden.

Benny Hinn-varning.