torsdag, februari 01, 2007

Dagens depp-piller

Dagen skriver idag om Frälsningsarméns stora medlemsbortfall. Det är ingen nyhet eller så, men det är ändå så, så skrämmande, varje gång jag läser det.

Enligt statistiken Dagen tagit del av är det 13 000 medlemmar som fallit bort sedan 90 talet. Då är det iofs medräknat besökare på diverse träffar och så, men ändå. Det är sjukt. Sjukt mycket.

Och det får en att känna att Frälsningsarmén har spelat ut sin roll. Även fast det inte är sant.
Sanningen är snarare att vi har fastnat i ett träsk av traditioner och vi har fattat att vi sjunker först när gyttjan nått överläppen.

4 kommentarer:

Mackan sa...

Statistiskt sett når dock BoE nu 10% av alla i samfundet. DET är något att fundera över.

En nätcommunity som når fler än Kongressen. Eller Rötter. Eller vad som helst annat.

Och fundera lite på hur det sköts. Vad lägger vi resurser på och vad ska skötas på EN heltidstjänst?

Är du säker på att du inte ska fortsätta att arbeta med BoE?

Pastor Astor sa...

Fram för nya uniformer i camouflage färger!
Fram för grupper av soldater med elgittarer synthar mm som spelar nutida låtar med kristna texter på stan!
Fram för gerillakrigföring - små enheter som slår smart där det gör som ondast för ondskan!
Fram för experimentell verksamhet!
Fram för en desperat överlåtelse till uppdraget som motiverar till handling!

Nineve sa...

Tänk att jag reagerar så olika inför sådana nyheter....ja det är en stor sorg att Frälsningsarmen minskar.

Vad gäller mitt eget samfund, Svenska Kyrkan ser jag det istället som stor glädje att massorna går ur...de har ju aldrig varit med och utgör endast ett politiskt förtryck av den kristna kyrkan som hindrar oss från att leva i vårt uppdrag.

Emanuel Karlsten sa...

Mackan, jag kommer fortsätta på Blod och Eld. Men kanske inte som anställd.

PA: Du har rätt. Och FA har faktiskt, på vissa platser (vancouver canada, tex) lyckats med just det. Sällan har jag varit så peppad som efter jag hörde Danielle Strickland, officer från War College, canada, var i Sverige och talade förra året.
Kolla gärna in http://www.thewarcollege.com/ och armybarmy.com , schyssta siter.

Nineve: Intressant synsätt.