söndag, februari 11, 2007

Home sweet home

Att komma hem till gotland innebär en del härliga flashbacks. Som nöjet att läsa lokaltidningen.
På flyget hem sitter jag och läser artikeln som headlinear helgens nummer: Kroppkaketävlingen på Fårö.
Man berättar att det i år var en otränad yngling från visby som tog hem vinsten. De äldre ursäktar sig och säger:
- Jag äter alltid mycket, sa Tage. Och jag har vunnit en tävling under VM i gotlandsdricke där det handlar om att äta lammögon. Jag åt 33 stycken med lite kött och rotmos till, säger Tage som igår kväll bara fick i sig 16 kroppkakor och slutade trea.'

Det här, mina damer och herrar, är lokaltidningsjournalistik när den är som bäst!

2 kommentarer:

Jesper sa...

Fullkomligt lysande! Ibland förbannar jag att jag bor i Stockholm, med en befolkning om över 1.5 miljoner, där en lokal kroppkaketävling liksom inte "får plats" i lokala media...

Världen är - bevisligen - större, och mindre, än Stockholm.

Mackan sa...

Kan se det nu... Robinson-Robban ska göra comeback i vilken-gång-i-ordningen. Mot Farmen-Kristina och Naken-Janne. Skådespelet går av stapeln på Sturecompagniet och Bingo Rimér har fixat damunderkläder till goodie-bagsen.

Det finns ett skäl till att sånt här inte inträffar i Stockholm.