fredag, februari 23, 2007

Hur gör man om man vill hitta tillbaka?

Dagen skriver idag sin andra del (som enligt Dagens chefredaktör är en serie av artiklar) om frikyrkans uteslutning av människor. Artikeln behandlar kyrkans uteslutning under 1900-talet av tusentals medlemmar som inte "höll måttet" och uteslöts. Utomordenligt intressant. Inte minst för följande citat:
- Jag brukar säga att som jag läser evangelierna så skulle inte Jesus ha blivit gammal i många väckelseförsamlingar. Han gick över gränserna hela tiden, vi har svårt att förstå hur gränsöverskridande han var, vi har läst berättelserna så många gånger att vi blivit immuna mot deras radikalitet. Han skulle ha blivit utesluten direkt.
Läs hela artikeln.

För övrigt är jag något besvärad över en kommentar till min förra bloggpost kring ovanstående ämne. Kommentaren frågar: "Jag undrar hur hittar man tillbaka till kyrkan egentligen? Hur hittar man tillbaka till en värld man varit borta från i allt för många år?"

Här blir jag mållös. För jag vet inte. Finns det någon mall? Handlar det om att ha tur? Att lyckas hamna i en församling som innesluter, förlåter, ser och uppskattar? Handlar det om att ha turen att hamna under "rätt" ledarskap? Finns det något man kan göra för att "scouta" rätt församlingar?

Eller handlar det bara om att kasta sig in i det igen? Och våga bli bränd? Lätt att säga?

Jag vet inte...
Hjälp mig med ett svar! Eller insikt. Eller åsikt. För jag vet inte.

4 kommentarer:

Olterman sa...

Jag tror att man är fel ute om man försöker hitta tillbaka till kyrkan. Man behöver hitta tillbaka till en relation med Jesus, när man väl har förlåtit Gud (som ofta får skulden) för kyrkans felsteg är man redo att gå med i en församling, och leva med att den består av människor som inte är perfekta.

Kristofer sa...

Olterman: Jag tror inte det (alltid) är samma sak. Det finns nog många människor som tröttnat på kyrkan utan att tröttna på Gud. Blev man dessutom, som i exemplet Manne skriver om, utesluten ur församlingen är problemet nog inte bara att hitta tillbaka till Gud utan hur man kommer in i församlingsgemenskapen igen. Jag önskar att jag hade kunnat säga: gå till en församling och du kommer att bli mottagen med öppna armar, men vet att det inte (alltid) är sant.

Olterman sa...

Jag tror att det kan vara nog så svårt att komma tillbaka in i en församlings gemenskap igen. Men därför behöver man Gud, när man är på grön kvist med Gud igen så har man i Gud styrkan att komma in i en församling igen trots att man nog kommer att bli besviken vilken församling man än väljer.... Relationer är alltid svårt, sårade relationer svårare. Men allt är möjligt i Hans namn.... just därför måste vi fokusera på Gud i det enskilda fallet.

Emanuel Karlsten sa...

Läste att Dagen hade en uppföljgningsartikel. Kolla gärna in den:
http://dagen.se/dagen/ArticlePayed.aspx?isArchive=False&ID=130239

För övrigt tror jag, som Kristofer, att det inte är så enkelt att bara söka sig till Gud. Det är givetvis en förutsättning, men långt ifrån enkelt.

Slutsatsen verkar dock vara att inte ge upp. Besöka en församling, och hoppas att man har turen att ha hamnat i en församling med tålamod.