fredag, februari 09, 2007

Motgift mot kuferi

Sigge och jag förstår äntligen varandra. Men Sigge tycker inte jag ger tillräckligt med credd till Bloggportalen för det de gör och har gjort.

Det vill jag göra. Att samla bloggar på det sätt Sigge gjort genom Bloggportalen är fantastiskt. Det skapar dynamik och slagkraftighet samt en möjlighet att synas även för den minsta bloggaren. Utan bloggportalen, knuff och bloggtoppen hade jag aldrig haft de läsare jag har idag. Människor jag aldrig träffat eller kunnat nå utan dessa knytpunkter.
Så snart vi putsat bloggfunktionen på Blod och Eld kommer vi uppmuntra varje bloggare där att registrera sin blogg där och på andra bloggportaler. Det är viktigt att synas och göra sin röst hörd. Särskilt viktigt är det för kristna som är påväg att kvävas av mediabrusets fördomsfulla styrningar.

Men det är lustigt hur skygga vi är, kristna. Och särskilt frikyrkokristna. Svenskakyrkan kristnas bloggar syns lite här och var, men frikyrkokristna verkar vara ängslas över att få för mycket uppmärksamhet utanför de egna leden. Som att man är rädd att avslöjas.

Istället väljer man att länka till varandras sidor. Det är inte lätt att hitta de små kristna bloggklusterna. Men har man väl hittat en kan man surfa runt bland ett tiotal stycken, alla länkandes till varandra. Där sitter de, hemma framför datorn och ger varandra bloggkramar, njuter av den trygga gemenskapen och förstärker bilden av den kristna kufen. Det är ett lustigt beteende.

Därför är dagens uppmaning: Bloggportalsregistrera din blogg nu! Tillsammans är vi många och visar att vi är som alla andra med skillnaden att vi tror på en Gud som skapat oss, älskar oss och som vill att vi ska upptäcka planen och meningen med våra liv. Det är vi väl inte rädda för att dela?

Regga här:
Bloggportalen
Bloggtoppen
Nyligen (som också pingar till bla knuff.se)
Twingly (där du skriver in ditt rss-flöde)

6 kommentarer:

Sigge sa...

Skönt att vi kan kommunicera civiliserat och äntligen komma till förståelse. Tack för en välskriven blogg.

Kristofer sa...

Bra att ni var överens då. Men jag tycker fortfarande Twingly-idén är coolare.

Sen har jag haft en konsult som redan registrerat mig i alla tänkbara blogregister :)

Mackan sa...

Längtar efter RSS på BoE-bloggarna...

Emanuel Karlsten sa...

Mackan: Det finns RSS på Blod och Eld-bloggarna.

Mackan sa...

Eh - va? Hurdå?

Emanuel Karlsten sa...

Tja, du ser den lilla logon uppe i adressfältet. Den indikerar att du har RSS-flöde på din blogg.