torsdag, februari 22, 2007

PR-jippo

Gotlands Tidningar har verkligen tagit det här med skolkyrkotvisten på allvar. Inte att man vill reda ut det, men man ser att det tydligen engagerar och upprör. Kanske alternativt är en käftsmäll underifrån på den etablerade kyrkan. Att det säljer lösnummer? Ja, jag vet inte. Men hursomhelst har de idag skrivit en ny artikel om det. Humanisterna har tydligen sett att det finns PR-värde i saken och dess ordförande, Christer Sturmark, har rest ner för att diskutera saken. Svenska kyrkan kastar in sitt ess, i form av biskop Lennart Koskinen, och där sitter nu höjdare och diskuterar en lokal som ingen ändå använder.



Lustigt.

4 kommentarer:

Jesper sa...

Ja, lite lustigt är det.Jag själv, som i och för sig gått till kyrkan länge, men som egentligen inte ser mig som "infödd i kyrkan" utan foretfarande som lite "utifrån" tycker att kyrkan, som lokal, inte är helig alls. Det som gör kyrkan helig är när församlingen firar Gudstjänst där. Kan man inte använda våra lokaler mer effektivt? Finns det ett sådant dymbolvärde att det tarvar att två av Sveriges dyraste föreläsare åker till Gotland för att reda ut i någon slags debatt om hur ett rum, i ett hus skall användas? Tänker någon av dem fira Gudstjänst där? Eller använda det till annan verksamhet sedan, när skolkyrkan stängt? Jag hajar inte.

Men vad förstår väl jag? Jag tycker adet är bra grejer du skrivit här, Manne, under de senaste dagarna. Det är viktiga synpunkter.

Emanuel Karlsten sa...

Tack för uppmuntran, Kotten. Sånt är skönt.

Jag är helt säker på att det "offentliga samtalet" mellan de två motpolernas giganter är just det - symboliskt. För Humanisterna handlar det bara om att få exponering. Christer är en suverän lobbyist och har satt humanisterna på kartan just pga såna här grejer. För Koskinen handlar det om att visa att man inte viker sig, enkelt. Att det skulle se illa ut om man inte gav det uppmärksamhet nu när till och med tidningen skrivit om det.
Tror jag.

Julia sa...

Jag kunde inte hålla mig från att hänga på :)
http://jullans.blogspot.com/2007/02/om-skolkyrkan.html

mackan sa...

Jo, Sturmark är duktig. Läste att de ökat med 30% förra året (!), Humanisterna. Snart är de lika stora som en stor pingstförsamling. (Vilket kan vara bra att hålla i minnet vid deras massmediala utspel).

Humanisterna är omkring 3.000. medlemmar.