torsdag, mars 01, 2007

Jesus Camp visas på SVT



Jag har inte tipsat om den tidigare då det knappast funnits något sätt att se den om man inte laddat ner den från Pirate Bay. Men nu går den på lördag, klockan 21.30 på 2:an.

Det handlar om dokumentären Jesus Camp. Jag råkade bara snubbla över den för några månader sedan. Den är stark.

Det handlar om den kristna högern i USA, som ser sitt lands "moraliska förfall" och känner sig nödgade att göra något. Drastiskt.
Filmen centreras kring några barn från kristna familjer som radikalt uppfostras att vara Guds soldater.
Barnen åker på läger för att tränas av barnpredikanten Becky Fischer. Becky ser hur viktiga barnen är, och vilken stor roll de kan bära i kriget mot djävulen. Man ser hur barnen har tagit en frontroll i kriget i mellanöstern där de spänner på sig bombbälten. Hon vill fostra barnsoldater för Jesus.

Kortfattat kan man säga att det handlar om systematisk hjärntvätt. När barnen inte är på läger och får smeka plastkopior av abortfoster i 7e veckan för att känna "ondskan i abort", undervisas de av sina föräldrar hemma med en isolerad "rätt" kristen lära. I den läran är klimathotet skitsnack. "Jesus kommer ändå ha kommit tillbaka innan dess, så why care?", undervisar mamman.

Läs mer om filmen hos ulf pettersson

Det här är en så viktigt film för dig som kristen att se. För det läskiga är inte filmen, utan hur snubblande nära de kristna söndagsskolorna och barnkampanjerna som finns i Sverige är. Hur vi (eller jag), så enkelt bara kunnat ta det ett steg längre och då hamnat i ett osunt hjärntvättarstadie.

I Frälsis har vi juniorsoldater. Undervisas ofta om barnens makt i andevärlden. Om hur Gud har upprättat en makt i barns och spädbarns mun, för att nedslå fienden. Om hur barn inte ska ses ner på. Hur de kan ha samma, och starkare, relation med Gud.
Det är sant, och det ser vi även i filmen. Vi ser barn som får uppleva Gud. Där den helige ande kommer över dem. Men där det tar en vändning, och tar ett steg längre än den frikyrkliga barnverksamheteten, är när vi ser hur vuxna systematiskt missbrukar den makt de har över barnen och driver sina politiska agendor för att skapa framtida väljare för en kristen värdehöger.

Ahh.. Det är så svårt att förklara. Känner att jag saknar ord. Men se den. Lova. Att du ser den. För den här filmen är så viktig. Inte minst för den diskussion den skapar.

Filmen är mycket ömt skildrad. Utan att peka ut någon sida som sämre. Barnpredikanten Becky Fischer ser det till och med som en rättvis skildring av hennes arbete och tipsar andra att se den. Hon har efter filmen fått massor av bokningar runt om i hela USA från församlingar som vill boka henne. Filmen har dessutom fått en oscarsnominering som bästa dokumentär.

Det här är en skrämmande verklighet om hur det så lätt kan gå för långt när vi snöar in oss i värdepolitik och ett vi-mot-dem-tänkande.

SVT 2 lördag, 21.30
Spela in den. Se den. Reagera. Tänk. Förfasas. Reflektera. Och kom gärna tillbaka och kommentera när du sett den.

Här är trailern:


Uppdaterad:
Läs kommentarer på filmen!

5 kommentarer:

Thomas Pettersson sa...

Hallå, jag svarade på ditt inlägg i min "loggbok" men glömde säga att jag lade till en länk till dig på min sida. Hoppas att det är ok. Mvh

Emanuel Karlsten sa...

Helt ok! Du är redan i mitt RSS-flöde!

John sa...

Sånt här gör mig alltid så ledsen. Jag menar, .... jag är kristen och så, hur kan en sund tro på Jesus som sin frälsare förvandlas till fanatik och hjärntvätt? vad gör Jesus? varför stoppar han inte dom? Jag har själv kännt att jag varit påväg att glida iväg åt det hållet men.... alltså.

Emanuel Karlsten sa...

Jag tror det handlar om en vilja att vilja skydda. Men det blir så lätt överbeskydda. Som i det här fallet leder till ren hjärntvättning.

Jesus skulle ju ha svårt att stoppa dem. Det är ju människans egna val. Jesus är ingen polis.
Även fast det hade vart skönt om han var det i det här enskilda fallet.

Anonym sa...

Religion som styrmedel...Franco,Mussolini och Hitler har använt kyrkan och de kristna.Googla tex Hitler and the church...:-) Det läser man inte så ofta om i statens historie-lektioner eller hör så ofta i kyrkorna... Varför man måste vara med i en kyrka för att tro,kan väl din präst
(som får pengar av dig)förklara...
Men det kommer han väl knappast ta upp som förklaring för varför du ska gå i kyrkan...