onsdag, mars 07, 2007

Loggboks första erkännande!

Nu har det hänt! Mitt och bloggens första stora erkännande bland de etablerade medierna!

Det är på ledarplats i Smålandsposten som Marcus Svensson idag skriver om mitt grävande ang aftonbladets falska nyhet om en kristen sekt som listat bögmusik.

Ämnet hamnar på agendan igen med anledning av den nit SvD och Aftonbladet gick på häromdagen (om att Eva Dahlgren mfl svartlistats av USA). Svensson minns mitt avslöjande ang Aftonbladets falskartikel och ställer sig frågande till hur man handskas med sanning på nyhetsredaktioner. Och vad effekterna blir.
När Aftonbladet rapporterade om den kristna sekten som varnade för Nirvana, Erasure, Scissor Sisters och Morrissey, för att ta några exempel, var det i bloggosfären "nyheten" avslöjades. Den bloggande soldaten i Frälsningsarmén, Emanuel Karlsten, började nysta i historien och kunde utan större ansträngning konstatera att kyrkan inte fanns. Hemsidan Aftonbladet refererar till uppfyller däremot samtliga kriterier i genren satir. Bara musikvideon "Gud hatar bögar" räcker för att inse det. Karlsten gav sig inte med att avslöja nyheten utan hörde av sig till journalisten. Denne svarade att "det var en artikel värd att skriva då den nog skulle kunna locka till ett och annat skratt"."
Det känns roligt! Extra roligt för att det är för en sak som jag försökt lobba hårt för här på bloggen.
Ledaren är dessutom läsvärd i sin helhet:
"Det finns förstås motvikter. När Helsingborgs Dagblad för en tid sedan lät publicera en recension, eller "omdöme", av en oskriven deckare fick skribenten sparken. Så kan man också sätta standarden. Men när/.../människor med kristen övertygelse, hånas utan grund i spalterna är det tydligen meningen att vi ska skratta."
Svensson lyfter frågan på ett bra sätt. Pressen har genom sitt kristenförakt gjort det legitimt att svartmåla kristna. Det är sjukt. Och värt att ta upp i fler ledarspalter.

Tack för utrymmet, Smålandsposten!

Läs hela ledaren

Uppdaterad:
Dagens Media nappade på nyheten och headlinar nu med nyheten inkl citat från den här bloggen

Uppdaterad2:
Smålandsposten har inget öppet arkiv, men här är en pdf från tidningen (tack, krigu)

7 kommentarer:

Tor Billgren sa...

Ditt avslöjande, Karlsten? Ingen fara, jag bjuder på det... Kul att din blogg uppmärksammades!

Emanuel Karlsten sa...

Länken där jag skriver "MITT avslöjande" går till min avslöjande mailkorrespondens med aftonbladets reporter. Det är ju just etiken bakom aftonbladets tänk som ligger till bakgrund för SMPs ledare.

Jag ger dig credd i den bloggpost där jag upptäcker att artikeln är falsk. Men det gör jag gärna igen! Credd till dig =)

Tor Billgren sa...

Jag vet. Kunde inte låta bli bara.

Jonas Grafström sa...

Grymt bra jobbat!

Mackan sa...

Jo, det är hur kul som helst, det här. Och starkt jobbat, som sagt.

Damon Rasti sa...

Mycket bra jobbat! Jag läste det i Dagens Media, och hann tänka " Emanuel Karlsten, det är ju han!!"
Props /D

Åke Nilsson sa...

Tummen upp för ditt jobb Manne!