onsdag, mars 21, 2007

Loggchock: Mormor ville ha recept.

Jag har laddat ganska länge för att mormor ska komma hit. Jag har alltid haft en väldigt bra relation med mina föräldrars föräldrar. Så också mormor. Därför var det speciellt att Hon, som alltid skämt bort mig och lagat min favoritmat, kom hem till mitt hem och att nu Jag nu var värd. Således var det viktigt att visa upp mig från min bästa sida.

Jag konsultade kocken Jesper "känd från Linda Skugge" Värn på ett fläskfilérecept. Två tuggor in i måltiden utbrister mormor: "Oh, vad gott" och sedan går hela måltiden ut på att jag i minsta detalj ska förklara hur jag tillagat måltiden samt exakta ingredienser jag använt.
Min mormor ville ha receptet. Jag skriver det igen: Min mormor, hon som skapar recept, hon som föder recept, hon som ÄR mat, ville ha recept. Av mig. Jag som inte ens kan tillaga ägg.

Det här är hur stort som helst. Hur. Stort. Som. Helst.

Så. Krubb. Du är wunderbar. Det här kan jag glida på hur länge som helst. Min mormor kommer för evigt bära med sig denna måltid och känna stolthet över att hennes dotterson klarar av att tillaga en excellent fläskfile.

Allt blir såklart extraordinärt av att det är just jag, hennes dotterson, som tillagat. Men ändå. Det var faktiskt riktigt gott. Och löjligt enkelt.
Allt jag gjorde var att göra nån slags såsvariant på honung och tomatpuré som jag masserade in i köttet, skar potatis och morötter som jag ugnstekte (samtidigt som jag ugnstekte fläskfilén), gjorde sedan sås av skyn med lite grädde, soja, några vindruvshalvor och vips var allt klart. Hur enkelt, och gott, som helst.

Wow. Min mormor vill ha recept. Mitt livs största matlagningsupplevelse.

Tack, Krubb.

Imorgon kommer mina föräldrar hit. Jag vet att det kan låta som storhetsvansinne, men jag tror jag ska testa mig på att tillaga entrecote. ...jag som inte vet hur man stavar till det.

Inga kommentarer: