fredag, mars 09, 2007

Tomas Andersson Wij inleder melodifestivalen!

Tomas Andersson Wij har, som jag tidigare skrivit om, gjort en cover på Carolas "Evighet" på sitt nya samlingsalbum (via Jullan). Dagen skriver ytterst kort om det idag (men man får betala om man vill läsa om det)

Jag, som tyckte det var världens grej, och värt mycket mer än en kort notis i dagen, ringde upp universal music, Wijs skivbolag, där man var mycket förtegen.

- Jag kan inte kommentera det.
Jaså? Men det har ju stått i media idag?
- Nej, jag kan inte kommentera det, tyvärr.

Helena Brodén, melodifestivalens pressekreterare, bekräftar något motvilligt nyheten efter att ha förhört sig om vem jag är.
- Mm, det stämmer.
När blev det här klart?
- Det blev klart väldigt sent.
Så Tomas kommer vara den som inleder hela kvällen med sitt nummer?
- Ja, det stämmer.

Det här är ju hur häftigt som helst! Vårens bästa cover av Sveriges ömmaste singersongwriter inleder årets bästa TV-show!

Tomas äger!

Lyssna på en radioversion av låten här!

Uppdaterad:
Både i onsdags och igår uppmärksammade dagspressen min blogg. Idag fortsätter dagspressen fiska nyheter från loggbok och Metro toppar sin webupplaga med nyheten om Tomas Andersson Wij!

17 kommentarer:

K sa...

Kan det bli så att du toppar en tidnings utgåva för tredje dagen i rad? Det vore något att skriva hem om i så fall!

Jesper sa...

Coolt!

K sa...

Man lyfter på hatten för Mannen som gjort det tredje dagen i rad...

Jesper sa...

Minns var ni läste om honom först! :-)

Miah sa...

Hej! Du har blivit utmanad av mig! Titta in på min blogg för vidare info! :)

Mackan sa...

Stort grattis till att vara mediakillen nummer ett, tredje dagen i rad :)

Skönjer vi en karriär här?

Mickey J Barczyk sa...

Jäklar, du är het! Grattis. Smid järnet medan det är varmt - skriv nåt nytt om Carola så nappar även Expressen. De är Carola-lovers.

Emanuel Karlsten sa...

Tack, tack, alla!

CV sa...

Tomas Andersson Wij gör Evighet bättre än Carola. Så det så.
RS
kulturbloggen.com

Anonym sa...

Här kommer då Dagens recension av Tomas Andersson Wijs turnépremiär på Rival i onsdags den 7 mars. För er som inte redan prenumererar, grattis! :-)


Tomas Andersson Wij
Rival, Stockholm
Turnépremiär, 7 mars


Handpåläggning för själen

I en värld bedövad av pladder känns det befriande att få en verklig anledning att sitta ner och lyssna. Tomas Andersson Wij har just släppt samlingsskiva och ska ge sig ut på långturné. Kvällen till ära har han med sig några vänner: Rebecka Törnqvist & Sara Isaksson, Bo Sundström från Bo Kaspers Orkester samt Anna Ternheim. Ingen dålig kryddblandning.
Efter att Törnqvist & Isaksson värmt upp oss med Steely Dan-covers tar huvudpersonen över. I benvit blazer inleder han med ”Hej då”. Stämningen är intim, ljudet perfekt.
Andersson Wij är inte bara en begåvad låtmakare och artist, han är också mellansnackens mästare. Berättelsen om hur han som 16-åring sökte upp Ulf Ekman i en ungdomskonferens på Livets Ord är obetalbar.
Så fortsätter han att rada upp låtar. Träffsäkra, emotionellt laddade texter framförda med en ackuratess som bara kommer av flitigt umgänge med en publik. En musikalisk undergörare som berör på djupet. Som handpåläggning, fast för själen.
När man till sist tror att känslorna har bedarrat lämnar Tomas mikrofon och förstärkare bakom sig. Från scenkanten sjunger han, uppbackad av Sara Isaksson, ”Där får jag andas ut (avsked till en svensk predikant)”. Den stunden kommer jag att minnas så länge jag lever.
URBAN THOMS

Emanuel Karlsten sa...

Anonym: Var hittade du recensionen? Tomas konserter är magiska, minst sagt! Det är nästan tråkigt att han med melodifestivalgigget blev känd på så mycket bredare front. Nu blir det ÄNNU svårare att få plats på hans trånga klubbspelningar.

Kulturbloggen - jag håller med!

Anonym sa...

Jo, alltså...

Det var jag som skrev recensionen. Och den var alltså publicerad i fredagens nummer av tidningen Dagen. Samma tidning där man för övrigt kunde läsa att Andersson Wij inleder Melodifestivalen. Håller med Emanuel om att det borde varit större i tidningen, men nyheten kom till min kännedom på torsdagen när sidorna i princip var fördigredigerade. Men en notis med bild är ju bättre än ingenting. Och en hel del verkar ha sett den.
Hälsningar Urban Thoms, redaktör för Dagens Folksidor.

Emanuel Karlsten sa...

Ah, då förstår jag. Synd att ni inte gav det mer uppmärksamhet. Eller åtminstone la ut det på webben?! Så man kunde länka till det (I tried!). Var fick ni förresten tipset från?

Anonym sa...

Ajabaja!

Källforskning = grundlagsbrott :-)

Men jag kan säga så mycket att det kom inifrån en väldigt sfärisk byggnad i södra delen av stan...

Urban

Emanuel Karlsten sa...

Ok. Hursomhelst grymt att ni lyckades vara först ut i mediasverige med nyheten - även om det var tråkigt att in inte hade möjlighet att ge det större utrymme =(

Anonym sa...

Okej! Jag erkänner - det känns alltid bra att vara först med en nyhet.

Urban

Anonym sa...

Här finns ett samtalsforum kring TAW:

http://forumtaw.link.se

Kolla gärna in det!

/Magnus