onsdag, april 04, 2007

Blådå sheld, eller?

Idag hände något ytterst skumt. Jag får ett samtal från ett skyddat nummer. Jag svarar trött och i andra änden är det en pigg medelåldersdam som presenterar sig med något klatschigt engelskt företagsnamn och att de fått en jobbansökan av mig. Jag har skickat massor av ansökningar lite här och var och hängde på.

Jag: Ja, just det. Hejpådig.
Hon: Du, det var en annorlunda ansökan du skickade.
Jag: Ja...?
Hon: Ja, i ditt mail står det bara dina kontaktuppgifter och så beskriver du dig som en riktigt bra ledare.
Jag: *tyst* ...va?
Hon: Det var riktigt kaxigt.
Jag: Vänta, vadå? Har du fått ett mail av mig?
Hon: Ja, och det stod inget mer än det. Inget CV eller nåt. Kaxigt.
Jag: Ojdå. Det låter väldigt konstigt, det var nog inte meningen.
Hon: Nä, det var rätt ovanligt. Jag blev lite lätt provocerad av det.
I det här läget fattar jag inte varför hon ringer överhuvudtaget. Är det för att skälla ut mig? Jag fortsätter att fumla efter förklaringar och frågar om hon verkligen har fått ett mail från mig. Jag kan inte ens dra mig till minnes att jag skrivit något om mig som ledare i något mail till nåt företag. Det skriver jag i så fall i CV't.
Hon: Jorå. Jag har fått det från din mail...vänta: "Emanuel.karlsten@[blådå sheld].se
Jag: [at]vad sa du? @blodo...?
Hon: Blådå sheld?
Här briserar hela mitt inre i ett dån av skratt men försöker hålla masken.
Jag: Ok, jajustdet. Det är jag det.
Hon: Ja, jag tyckte hursomhelst att ditt mail stack ut och gillar din kaxighet. Så jag vill att du kommer på intervju nästa vecka. Det finns stora karriärmöjligheter hos oss, så det här kan bli riktigt bra.
Jag: Ok. Ja, jag kommer jag väl då.

På onsdag klockan 11.30 ska jag på intervju till ett företag som är multinationella, expansiva och har goda karriärmöjligheter. Säkert säljer de något också. Det är allt jag vet. Jag vågade aldrig fråga igen vad företaget hette.

Antagligen det lustigaste samtalet jag haft. Kanske någonsin.

2 kommentarer:

Mackan sa...

Det är i sådana här lägen som man inte kan göra annat än att önska lycka till...

Även om du kommer DIT utan att veta, se till att inte åka HEM utan att veta vad de gör.

(Med din bakgrund i Frälsis handlar det säkert om striptease eller något. Det verkar ju vara poppis nu).

Emanuel Karlsten sa...

Så mycket har jag nu iaf förstått att det inte handlar om striptease. Utan om något företag som säljer. Säkert är det såna där jobbiga killar som står i shoppingcenter och säljer värdelösa telenor-abonemang...