måndag, april 02, 2007

Förlikning mellan evangelie och kommers

Svenska kyrkan har satsat stort inför påsken. I tunnelbanor och bussar hänger deras reklam om livets seger. Men man har valt att profilera det på ett något annorlunda sätt.



Det finns två sätt att se det här. Antingen ett PR-lustigt kreativt grepp för att förena kommersens påsk-kyckling med Jesus, eller så ser man det som lite korkat eftersom marknaden i övrigt gör väldigt lite för att lyfta fram det enormt stora som påsken firas till minne av.

Själv sällar jag mig till den senare kategorin. Jag förstår inte hur Svenska Kyrkan tänker. Om man nu har en tillräckligt stor budget att tapetsera bussar med ett budskap - varför passar man inte på att sticka ut? Våga vara lite provocerande? Säga något som får folk att skruva lite på sig i bussätet. Eller åtminstone beröra?

Jag minns hur jag hörde Bill Hybels (pastor i en stor växande kyrka i USA - Willow Creek) uppmaning till varje kyrka:
Berör mig, skräm mig, inspirera mig, övertyga mig, skaka om mig, överraska mig, tänd mig, ge mig en rysning, gör nåt med mig, men låt mig inte lämna så som jag var när jag klev in genom dörren.
Vilken svindlande härlig tanke om Svenska kyrkan hade haft den inställningen till alla sina miljonstinna reklamkampanjer hos SL!

För övrigt är jag ändå ovanligt tacksam att Svenska kyrkan inte drog förlikningen mellan kommersens och evangeliets påsk så långt att man, likt våra amerikanska vänner, gjorde en korsfäst chokladjesus. Snacka om osmakligt... Om man nu får yppa en sådan paradox om choklad...

5 kommentarer:

Omar Ud-Din sa...

Intressant post, som alltid.

Däremot verkar du ha missat poängen med både den klassiska kyckling-/äggsymboliken och Svenska kyrkans kampanj.

Kycklingen är en enkel symbol för livets till synes omöjliga seger över döden. Liksom det ur ett stenlikt ägg kan kläckas en kyckling: på samma sätt uppstår Kristus.

Genom att knyta an till befintliga symboler visar kyrkan på hur nära vardagen också den kristna tron kan få ta sig uttryck.

På samma gång som bilden kan kännas banal kan texten locka till eftertanke: vilket är Livet som segrar?

- Just my penny worth.

Johan sa...

Det _är_ ju inte "Jesus" som hänger där, gjord av choklad. Det _är_ avbild av gubbe (av choklad) ...konstnären påstår att det är hans bild av Jesus.

Om jag gör bokstaven "F" i choklad och påstår att "F" är min bild av Jesus...är jag då osmaklig?...skulle du bry dig?

Emanuel Karlsten sa...

Omie: Fast jag ställde mig frågande till om Svenska kyrkan inte borde ta lite mer vågade grepp än så? Att poängen borde vara och visa kontrasten snarare än att släta ut den? Att kyrkan inte borde göra vad den kan för att smita in obemärkt bland kommersen? Jag förstår givetvis att det fanns en tanke bakom, men jag tycker det är larvigt att, när man har chansen, inte passa på att sticka ut!

Johan: "Om jag gör bokstaven "F" i choklad och påstår att "F" är min bild av Jesus...är jag då osmaklig?...skulle du bry dig?"

Om jag skulle bry mig? Tja, osmaklig eller inte så skulle jag nog iaf blogga om dig...

Omar Ud-Din sa...

Ok, så du ogillar det faktum att Svenska kyrkan väljer att närma sig människors vardag istället för att använda fikonspråk och svårförstådda symboler. Känns motsägelsefullt på nåt sätt.

Emanuel Karlsten sa...

Omar: Fikonspråk och svårförstådda symboler? Nä, inte alls. Men tankeprovocerande texter och en sargad Jesus? Något som chockar. Ställer på kant. Passion of the Christ all over again. Det skulle jag vilja ha.

Ägg och kyckling-reklam i påsk känns lika medvetslöst som att skylta med tomten under jultid.