tisdag, april 24, 2007

Men MQs Biblar då?


Mitt i all uppmärksamhet kring Scandic och Biblar är det intressant att bli påmind om att en del privata företag gör precis tvärtom.

Klädkedjan MQ har valt att köpa in och sälja Bibeln i alla sina klädbutiker runt om i landet. Bibeln de säljer går under namnet "The Book" och är en magasinvariant på Gamla Testamentet. Med glansiga sidor och omslagsrubriker som "Ibland vill man bara dö" (från job) är det hela utformat på klassiskt magasinmanér. Inuti är texten en direkt kopia från Bibel 2000 med massor av (mer eller mindre vackra) bilder. Kostnad: 285kr.

En kort signal till Anders Collin, marknadschef på MQ, berättar att man beslutade sig för att sälja Biblarna för att det kändes annorlunda.
- Det var ett oväntat drag från vår sida, och tillsammans med The Books utformande så kittlade det oss att göra detta.

Är ni inte rädda för att stöta bort någon av annan tro, eller ateistiska kunder?
- Nej. Jag är inte rädd. Det är ingen som tvingas köpa boken, vi försöker bara erbjuda kunskap. Ju mer en person vet ju bättre beslut kan man ta i livet. Bibeln är en relevant del av vårt samhälle och allt som hjälper människan att fatta ett beslut tycker vi är bra.

Skulle ni kunna tänka er göra samma sak med koranen?
- Ja, jag ser ingen skillnad i någon fördjupning.

Så skulle man kunna se på Bibeln. Som en kunskapskälla. Som att det är konstigt att någon skulle uppfatta Bibeln som stötande. Att den rent av, i ett glassigt format, kan vara attraktiv. Något för ett modernt företag, med moderna ambitioner, att ta del av.

Tja, varför inte?

Ang Scandic så ryktas det förresten att det blir ytterligare utveckling i media under morgondagen. Jag återkommer.

6 kommentarer:

~Karin Långström Vinge~ sa...

Har sett Biblar på Marimekko också, faktiskt. :)

Emanuel Karlsten sa...

Intressant! Vartdå? Var inne på MQ här i Örebro och fick reda på att alla deras biblar var slutsålda. Intressant! Tänk att så många stoppar ner en gamla testamentet tillsammans med sin nya Emiliopiké!

Peder sa...

Visst, så ser ju Scandic på bibeln också! Den erbjuds ju i receptionen, tillsammans med andra skrifter. Skillnaden är att man får fråga efter den själv, precis som på MQ. Tänk er om försäljarna på MQ skulle gå omkring och fråga kunderna: "Ni kanske skulle köpa en liten bibel också?" Det skulle kunna sägas motsvara att ha bibeln på alla hotellrum, och det skulle nog störa både en och annan kund hos MQ.

Sen undrar jag om det verkligen är Gamla testamentet som Sveriges kristna vill att folk ska köpa med sig hem, den innehåller ju efter vad jag hört inte så många kärleksbudskap...

The Preacher sa...

Coolt detta måste jag kolla in! Alltid kul när någon gör något nytt och annorlunda med Bibeltexterna :-)

Nja... Peder jag tycker nog att du går lite långt i din jämmförelse, på skandic låg ju biblarna undastoppade i sängbordslådan. Det tycker jag är jämmförbart med att de står på disken på MQ det är snrare så att MQ är mer aggresiva eftersom man får syn på deras biblar antingen man vill eller inte när man besöker deras butiker. om dom gömdes undan under disk skulle det bli mer som det är på scandic nu, fast lite dyrare förstoss. ;-)

Vad det beträffar GT skall du nog läsa på lite mer. GT är oerhört viktig för de flästa kristna och en omistlig del av frälsningshistorien. Alltså historien om Guds kärlek till människan och hans försök att rädda henne.

Emanuel Karlsten sa...

Peder: Håller med preacher om att din liknelse var väldigt långsökt.
Det är ju just det, att de har den framme och promotar det - ser det som en tuff grej - som är så oväntat och kontrastrikt!
Du kan ju knappast påstå att Scandic pushade bibeln när de låg gömda i en garderob eller längst in i en byrålåda.

Peder sa...

Jag kan visst säga att man förväntas hitta en bok som stoppas i en låda som man kan förväntas vilja använda i ett rum man betalt för. Budskapet är fortfarande: "Borde inte just du ta och läsa den här boken?" även om man inte framför det muntligt. Det budskapet levereras rätt in i den privata sfär man hyrt sig, och på det sättet är det inte jämförbart med en vara som står uppställd som andra varor, utan med ett budskap som framförs direkt och oombett till en av butikens kunder.

Ni må tycka att det är långsökt och på sätt och vis kan jag hålla med er, men det betyder inte nödvändigtvis att det är fel. Om man bara söker på nära håll hittar man sällan något nytt.

Trevlig helg!