torsdag, april 19, 2007

Noterat från en ledarspalt

Thomas Östberg, opinionsredaktör på Dagen, har i dagens tidning en intressant ledare. Dels tar han upp det intressanta i att den kristna tron har kommit på dagordningen i Svenska medier de senaste veckorna.
Kanske har påsken lämnat draghjälp när tidningar, bloggare och debattörer anknutit till den kristna trons domäner.
Roligt, för det första, att bloggare får samma dignitet och status som "tidningar och debattörer". Media börjar mer och mer inse vilken opinionsbildare bloggarna är.

Ännu roligare är att det antagligen stämmer. För det är ju just från bloggar, debattörer och tidningar som debatten kring kristna tron skapats! Senast med hjälp av humanistkitet från bloggarna Mackan Andersson och Daniel Astgård.

Östberg har många poänger i sin ledare. Om faran i att marginalisera sig genom att spring upp på barikaderna och skrika rättvisa eller "kristofobi" så fort den kristna tron (eller kulturen) ifrågasätts. Vidare också, och här blir det riktigt allvarligt, hur vi missar att se de sökare som öppnar sig. Östberg pekar till exempel på Birger Schlaugs senaste utspel om CS Lewis och dödsstraff. Var han hört det? Jo, på sin Alphakurs.

Det finns en öppenhet i Sverige mot andlighet. Mot Gud som just en andlig urmoder. Ja, som gud, alltså. Problemet är bara att vi ofta är så upptagna med att fäktas för "kristendomen" att vi inte själva ser att folk egentligen är ute efter något så mycket mer djuplodat. Det som ligger bakom den kultur kyrkan är: Jesus.

Jag behöver bli bättre på det.

1 kommentar:

Monica Olsson Kolkman sa...

Vi går båda igenom en period av självrannsakan, ser jag.
Att kristna reagerar ser jag dock som ett sundhetstecken, men frågan är kanske lite hur vi reagerar.
Jag vill inte banka Bibeln i huvudet på folk, men inser ändå att jag faktist gjort det den senaste tiden.
Österbergs ledare var mycket bra tycker jag.