torsdag, april 12, 2007

Porren bort från rummen eller Bibeln tillbaka?

Vilket fantastisk konsert med Salem! Det är så sjukt att en kille som blandar 70-talssoul, godnattvisor, pop, folkmusik, instrumentalt, nasalt, och glädje kan vara så bra! Rent musikaliskt är det egentligen bara spelglädjen som är den röda tråden! Ändå så är det så fulländat fantastiskt!

Ja, jag är "frälst" i Salem, som avslutningen på P3-intervjun (klicka på 11e april, 34 minuter in i programmet) igår blev. Det var en bra intervju, tror jag. Jag var självklart extremt självkritisk efteråt och såg bara till de tabbar jag gjorde, varav den största var att kanske ge sig på ett ämne som "kristofobi" efter att i princip aldrig hört det, kanske ens kategoriskt reflekterat över det, förräns i torsdags förra veckan. Det var stundtals nervös-stammigt och hjärnsläppaktigt. Men ändå, helt ok. Folk verkade uppskatta det. Och det känns kul att man lyfter frågan!

Idag headar Scandic-affären tidningen Dagen. Det verkar fortsätta ta spinn. Mailprotesterna har ökat i volym. Jag registrerar nu en protest var femte minut. Detta trots att Dagen inte gav någon direktlänk till protestmallen.

Göran Skytte är huvudpersonen med sitt debattinlägg där han hotar med bojkott av Scandic hotell och att dra med sina företagsvänner i bojkotten. Enligt hans beräkning blir det därmed uteblivna inkomster på 2,4 miljoner om året för Scandic. Hejohå!

Dagen gör också en särskild artikel om mitt och Blod och elds initiativ med protestmail. Den blev bra och rättvis, tycker jag, även fast det, i nätversionen, ser lite konstigt ut när de klippt in alla era bloggläsarkommentarer.

All uppmärksamhet verkar få Scandics Jan-Peter Bergqvist lite darrig. När Dagen ringer upp honom öppnar han för en förändring. Kul! Undrar i vilken riktning det blir? Porren bort från rummen, eller Bibeln tillbaka? Kanske tillsammans med Koranen?

Själv är jag nog mest förvånad att så få kvinnorättsorganisationer har hakat på. Alla de som skrek för några år sedan på att hotellen skulle kasta ut porren från hotellrummen. Var är de nu? Varför reagerar inte de på att Scandic, nu när de valt att kasta ut något från den privata hotellrumssfären, kastar ut Bibeln?

5 kommentarer:

Dag Selander sa...

Emanuel: Bra flyt. Jag har skivit på protestaktionen. Det far omkring miljoner idéer kring frågan som du vet. Tro & Tänk har en del coola förslag.

Nordens Scandic-chef ser ut som på länken: J-P Herzog heter han...

Stand by!
//DSr

victora sa...

tacktacktack! sonm jagletat efter intervjun med salem!!

UltraV:s värld sa...

Eftersom jag känner den kvinna som skrev "Boka porr-fritt" personligen vill jag berätta att hon fortfarande arbetar med dessa frågor, men inte längre i Roks styrelse. Tyvärr tror jag att den debatt som följde efter den underliga programserien "Könskriget" i Svt har gjort att kvinnoorganisationerna blivit mer rädda att uttala sig offentligt. Det vet jag också eftersom jag arbetade inom Roks i fyra år och lämnade 2003 för att arbeta med andra projekt. Man vill helt enkelt inte riskera de utsatta kvinnornas situation då kommunerna inte tar sitt ansvar och staten drog in de så välbehövliga bidragen till kvinnojourerna. De flesta arbetar ideeelt, dag efter dag och kommunerna avsätter inte pengar att hjälpa kvinnorna, trots alla direktiv som socialminister Morgan Johansson fullkomligt rasslade ur sig i frågan. F! är porrliberaler i det stora hela. Det är möjligen Gudrun Schyman som pratat om att män missbrukar kvinnorna i porren, men sedan tar debatten slut. Detta är min bild av frågan som jag förstår den eftersom jag arbetat inom och tillsammans med kvinnorörelsen i elva år och tyvärr trodde att F! var feministiskt och ville skydda kvinnor. Men så är inte fallet. Jag var organisationsansvarig för F! i mitt län 2005 under uppbyggnaden av F!, skrev motioner som avslogs med underliga argument och tvingade mig själv att vara med på årsmötet för att se vad för beslut som togs. Det är mer politisk korrekt idag att ge sig på de kristna. Det är bara så. Porren är normaliserad, precis som porrbranschen hoppades på och det är en mycket obehaglig utveckling. Som vi som arbetar med utsatta människor får se konsekvenserna av dagligen. Toppen att du kämpar! Jag är så tacksam och glad ska du veta!

Emanuel Karlsten sa...

Tack för ditt inlägg, UltraV! Skönt att du kan förtydliga, även om det var en bitter verklighet... =(

Anonym sa...

Anledningen att kvinnorörelsen inte hakar på kanske är att de inte är så förtjusta i boken ifråga. Man kan hävda att den inte är helt könsneutral. De vill nog ha bort båda porren och bibeln och ser kanske detta som en delseger ;-)

Personligen tycker jag både porren, bibeln och koranen borde kunna få plats på hotellrummen. Vill man inte se porren behöver man inte titta. Vill man inte läsa bibeln kan man låta bli. Folk måsta lära sig acceptera att alla inte har samma smak.