söndag, april 15, 2007

Scandic: "Bibel känns fel" Biskop: "Bibel är farlig, porr är ok?"

Hemskt ledsen för att den här bloggen den senaste veckan har blivit mindre blogg och mer informationscentral. Men detta är jag. När jag väl gått in i något så blir jag överfokuserad.

Igår försökte jag komma ikapp lite i all medial uppmärksamhet Scandic fått. Det händer en del även utanför de stora riksmediernas offentliga debatter.

I Ölandsbladet har Växjöbiskopen Sven Thidevall hakat på den protest som jag och blodocheld.se initierat.
– Scandic väljer att ta bort biblarna från hotellrum i tio länder efter ett enda brev från en militant ateist. Samtidigt har man, trots många påstötningar, valt att behålla porren i sitt filmutbud. Så Scandics budskap är tydligt och klart; bibeln är farlig, porr är ok. Detta ser jag som ett tydligt och klart exempel på religionsfobi.
Samtidigt uppmärksammar Kalmar läns tidning en intervju som är gjord med representant på Scandic hotell. Den är rolig, på många sätt. Inte minst på grund av följande uttalande:
– Att ta bort biblarna, det känns politiskt mer korrekt.
Daniel Astgård på Tro och Tänk har idag skrivit ett roligt öppet brev till Christer Sturmark där Astgård ifrågasätter varför Sturmark väljer att bara bemöta den ganska lättkritiserade Skyttekolumnen men duckar för all den kritik som riktas direkt till honom som person, och som dessutom kommer från andra humanister. Det är svårt att inte klassa den sortens kritik som väldigt allvarlig? Ändå väljer han att vifta bort den. Det blir intressant att se om det får någon fortsättning!

Förresten. Nu finns det också möjlighet, för den som har en humanist i närheten, att köpa ett humanistkit att ge bort! Check it! Här kan du även se bilder när det används. På tisdag sker överlämningen av humanistkiten till Scandic hotell.

Andra artiklar:
Kvällsposten skriver ledare om mig och uppropet
Kyrkans tidning uppmärksammar uppropet
Skriv på protesten
Förtydligande epilog

14 kommentarer:

Alter Ego sa...

Humanistkitet var ju riktigt roligt. Tyvärr är det nog inte bara vad gäller religion som det tycks användas.
Jag tycker vår regering i mycket verkar använda det - för verklighetens samhällsproblem tycks de varken se eller höra om.

ulf sa...

Hej Emanuel. Tackar för din kommentar i min nyfödda blogg (misfit) och återgäldar besöket. Sympatisk blogg du skapat. Återkommer gärna och läser mer när jag får tid.
Ursäkta om jag "kladdar ner" genom att skriva detta i en kommentar.

MatsW sa...

Jag kan bara inte förstå det här... En person, som råkar vara med i Humanisterna, har skickat ett mail till Scandic. Han har inte påstått att han blivit kränkt (tvärtemot vad Svd:s rubriksättare tror) men ställt sig frågande till att kristen propaganda läggs ut i hotellrummen och Scandic håller med.
Vad finns det i detta att bli så upprörd över? Varför börjar man genast hetsa mot Sturmark och Humanisterna? Varför tala om hets mot kristna? Ingen har hetsat mot kristna. Men de kristna verkar tro att de har ensamrätt på världsåskådning. Att det de tycker är orörbart och inte får kritiseras. Det finns inget som är orörbart. I ett demokratiskt samhälle måste man få ifrågasätta allt. Och hotell får faktiskt själv bestämma vilka böcker som de lägger ut i rummen eller inte. Välkommen till verkligheten!

Emanuel Karlsten sa...

MatsW: "Välkommen till verkligheten"
En verklighet där även kristna får vara med och skapa opinion kring saker som de tycker är konstiga.
Tack för välkomnandet!

Anonym sa...

Du borde kanske läsa nyheterna först innan du lägger en massa struntprat.
De har inte alls plockat bort bibeln ur utbudet, bara från hotellrummen. Det går att hämta en bibel i receptionen -Om det nu är så jobbigt.

Emanuel Karlsten sa...

Anonym: Du borde kanske läsa övriga bloggposter innan du lägger en massa strunprat?
Gör det, och återkom gärna sedan.

Buffy sa...

Hej Emanuel!
Jag undrar hur du ställer dig till att Gideoniterna som levererar de omtalade hotellbiblarna inte tillåter kvinnor att bli fullständiga medlemmar i sin organisation?

Emanuel Karlsten sa...

Hej Buffy! (har du bytt namn? Det var först nu jag såg att det var du!)

Jag har ingen åsikt om gideoniterna som organisation. Mest för att jag inte vet särskilt mycket om dem.

Biggles sa...

Sorry! Gammal vana gör att jag använder 2 olika namn...

Gideoniterna har sitt Sverigekontor i Örebro och kvinnor kan bara vara med och stödbetala. Min första reflektion var att du borde starta en protestlista mot dom också eftersom dom inte behandlar kvinnorna schyst. Som porren alltså...

Anonym sa...

varför överhuvud taget dra in Humanisterna i det hela. Det var inte organisationen som hade synpunkter på biblarna utan en enskild medlem. Skilj på äpplen och päron!

Emanuel Karlsten sa...

Anonym: Det är Stefan och humanisterna själva som har stoltserat med deras "vinst". Både i SR (som antagligen var de första med att uppdaga det) och i deras egna interna nyhetsbrev.

Anonym sa...

hur småsint måste man vara för att göra sådana här och liknande frågor till sitt livsverk? som en kristen?

Emanuel Karlsten sa...

Anonym: Antagligen EXTREMT lågsint. Hur hade det sett ut, liksom? Att göra scandics bibelborttagning till sitt livsverk?

Usch.

Själv gillar jag att blogga om det under en vecka eller två. Det är intressant, tycker jag.

underbaraclara sa...

Emanuel! Tack för att du tar upp en så uppmärksammad fråga! Och på ett så bra sätt!
Bless!