måndag, april 02, 2007

Var i Bibeln tillskrivs människor helanden?

Man missar en del när man försvinner från nyhetsvärlden några dagar. En av de intressanta artiklarna jag läst handlar om den förra påven Johannes Paulus II.

Arbetet med att göra honom till helgon har varit i full gång ända sedan hans bortgång. Så i veckan kunde man då presentera ett helande som kunde tillskrivas honom.

En nunna med parkinsons uppgavs, av sin abedissa, att skriva Johannes Paulus flera gånger på ett papper för att bli frisk. Nunnan gjorde så. Handstilen var knackig. Sen vaknade hon på natten, satte sig upp och skrev Johannes Paulus igen. Hennes prydlig handstil var tillbaka och sjukdomen var borta från kroppen.
Ett mirakel.

Hela grejen förbryllar mig extremt. Hur katoliker tänker? Varför nunnan inte uppmuntrades att skriva "Jesus". Hur abedissan kunde missa Jesu ord om att "Ingen kommer till Fadern utom genom mig". Hur hela katolska samhället upplyfter människor som gudar!

Jag förstår det inte. Jag kommer kanske aldrig förstå det. Men jag undrar vad Gud tänker om det.

5 kommentarer:

Mackan sa...

Nu finns iofs berättelserna i Apg om hur man tog kläder som apostlarna hade haft på sig och lade på de sjuka och de blev friska...

Men jag håller, naturligtvis, med i sak.

Emanuel Karlsten sa...

Intressant! Det hade jag faktiskt inte tänkt på..
Bra tillägg!

Tuve Löfström sa...

Det är en tradition som går tillbaka till de första kristna, som mackan påpekar. Dessutom skall det nog också tilläggas att vi inte hävdar att det är människorna/helgonen som genomför miraklerna, det är Gud, genom helgonens förbön (dvs vi upplyfter inga människor som gudar). Precis som vi kan be varandra om förbön så kan vi be dem som är i himmelen om förbön. Principen att be om helgonens förbön är inte märkligare än att vi ber varandra om förbön. Vad jag inte kan förstå är att det är så svårt för (många) protestanter att förstå ;)

Tuve Löfström sa...

Ett litet tillägg till. Att vi ber om varandras och helgonens förbön hindrar ju inte att vi även vänder oss direkt till Gud med våra böner. Helgonen har ju förmånen att ha en direktkontakt med Gud som endast ett ytterst litet fåtal av oss som fortfarande väntar på vår himmelska födelsedag ens kommer i närheten av.

Men som sagt, de mirakler som sker, sker genom Guds kraft, men de kan ske genom helgonens förbön (de kan be även när vi inte gör det...)

Fredrik Öberg sa...

Intressant detta, jag tycker inte det låter så bibliskt att be helgon om förbön. Vi ska be till Gud. Men vi kan nog lära lite av katolikerna att rätt uppskatta och värdera andra som gått före och visat vägen. Om vi sedan kallar dem helgon eller troshjältar...

Fridens