tisdag, maj 01, 2007

cykelmardröm


Så skulle jag då ersätta min cykel, som mystiskt försvann, genom att besöka Örebros stora cykelbytardag.

1000 cyklar, 3000 besökare och en 200 meter lång kö, en halvtimme innan dörrarna slog upp, borde jag förstått att detta skulle bli en mardröm. Hela tiden strömmar det in folk som byter in sina cyklar mot någon tusenlapp, eller några hundralappar. Nu när det snart var dags för köpinsläpp hårdnade attityden i kön. Folk gick ur kön och sökte sig bort mot de familjer som kom med sina inbytescyklar. Med neddragna kepsar stod de där och försökte köpslå.
Jag började svettas. Konkurrensen var benhård.
Allt det här är i bakgrund av att jag är genuint värdelös på att ta snabba beslut som påverkar min ekonomi. Att ta snabba beslut i arbetssammanhang är en sak. Men när det kommer till min person, är det något helt annat. Jag kan stå och välja hyrfilm i 45 minuter. Jag avskyr när affären inte har färdigpaketerade grönsaker och jag måste stå och klämma, känna och besluta själv. Det kan ta månader från att jag har kommit på idén med en ny rakapparat tills att jag faktiskt skulle ta steget och köpa en.

Dörrarna öppnas och folk börjar småspringa. Inne i mässhallen hoppar folk över de uppställda borden för att kasta sig över den rätta cykeln. De flesta verkar redan spanat in vilken de ska ha när de bytt in sin gamla cykel. Jag småspringer in med veckad panna och förstår, där och då, att detta kommer gå åt skogen. Hittar en cykel. Fin. 850kr. Nä. Jag vill ha den i svart. Går vidare. Kanske den här? 700kr. Jo, varför inte? Eller den där borta kanske?
Och så fortsatte det. När jag så skulle gå tillbaka till den jag eventuellt kanske kunde tänka mig var det nån annan hök som stod och klamrade sig fast vid den. Så jag tog ett nytt varv, velade, gick förbi, ångrade mig och så var de borta. Allihopa.

På 20 minuter var det totalt urplockat. Det enda som var kvar var rostiga cyklar någon plockat upp från Svartån samt bockstyrda cyklar (vem vill ha de?).

Jag går ut. Det slår mig att jag inte har någon cykel att cykla hem på. Går till bussen. Nästa går om en timme.
Jag får gå.
Gå!
Hela vägen hem tänker jag på den fantastiska cykeln jag kommer köpa över nätet. Genomtänkt, säkert och lugnt.

Inga kommentarer: