onsdag, maj 30, 2007

Eazy väg uppåt?

Apropå Samuel Ljungblahd, verkar han ha släppt sin nya skiva i Sverige nu också.

Några lyssningar på singeln "Eazy" pekar på att han både tänkt en och två gånger på det vi pratade om under Blodocheld-intervjun i höstas:
"Inför den nya skivan samarbetar Samuel än en gång med producenten Stefan Olson. Det gick bra även sist även om det inte nådde ända fram till radiospelningar. Tidningen Dagen gjorde under våren 2006 ett större test av kristen musik då man tog med sig ett antal av den kristna scenens stora artister till en musikproducent på radiokanalen P3. Producenten hade inte mycket till övers för någon annan än just Samuel Ljungblahds låtar. Men inte ens de nådde hela vägen fram.
Har ni denna gång med i åtanke om hur ni ska nå hela vägen fram till radio när ni gör skivan?
- Ja, det finns, jag har ett annat tänk när det gäller den nya skivan. När jag skrev förra skivan så var det inte så mycket tanke att det skulle fungera i radio till exempel. Sånt ska ju vara tidsanpassat för att det ska fungera. Det gäller ju att vara lite smart för det är ju ändå så att media styr väldigt mycket, och hörs du inte i radio så får du inget gensvar heller. Så det gäller att på något vis vara lite kommersiell men samtidigt inte sälja sig genremässigt, utan fortfarande våga göra vad man vill och förnya sig. Så det finns ett lite annat tänk i skrivandet. Men sen får vi se...
- Samtidigt, om man jagar vad alla andra tycker, då är man illa ute.
Så ni har alltså pratat ihop er kringt just det, hur ni ska sälja er?
- Ja, framförallt låtmässigt. Det ska vara starka låtar. Sen kan du aldrig förutse vad som slår, och jag måste ju göra vad jag vill. Till slut får du ingen identitet kvar om du gör vad alla andra vill. Men det var ju därför jag gjorde solokarriär, för att jag ville kunna välja själv."
Jag bloggade redan då om det intressanta i att Samuel kan bli en brygga in på den kommersiella marknaden för kristna musiker. Kanske är denna platta ett första steg?

Att döma av Eazy är det iaf inte helt lost.

Lyssna på låten Eazy på www.myspace.com/samuelljungblahd

Inga kommentarer: