torsdag, maj 24, 2007

Elevsvar kring Scandic

Scandicfrågan som den här bloggen drev slog ringar på vattnet. Jag har förstått att en del religionsklasser har diskuterat ämnet. Idag hittade jag ytterligare en.
Gå in här för att läsa en skolklass (som på något sätt verkar ha att göra med linköpings universitet, men jag hajar inte riktigt) svar på följande uppgifter:

1. Läs Assarmos debattartikel i Svenska Dagbladet. Hon lanserar där begreppet ”kristofobi”. Vad menar hon med det? Exemplifiera!

2. När Scandic beslutat sig för att verkställa idén om bibelstopp på hotellrummen gick åsikterna varma i media och blogg. Många röster höjer förvånande ögonbryn över detta. Två av dessa är herrarna Emanuel Karlsten och Johan Ingerö. Läs deras blogginlägg i denna fråga! Vad har fått dessa personer att reagera? Skiljer sig deras argumentation åt? Vilken spelar eventuell trosuppfattning i sammanhanget?

3. Lyssna på intervjun med Emanuel Karlsten från onsdagens Kvällspasset (den 11 april - tyvärr går det inte längre att höra denna intervju). Intervjun börjar cirka 39 minuter in i programmet och är ungefär fem minuter lång. Hur ser Emanuel Karlsten på Assarmos artikel? Menar han att det finns någon förföljelse av kristna idag? Ger han något exempel? Kan han själv se någon orsak till denna förföljelse? Känns Emanuels åsikter moderna och lämpliga i ett samhälle 2007? Hur ser Karlsten på Humanisterna? Vilken kritik tycker han är positiv? Vilken ser han som negativ?


Läs svaren från några av eleverna

4 kommentarer:

UltraV:s värld sa...

Eftersom jag själv pluggar på Linköpings Universitet ringde jag en av mina vänner som läser på den instutionen som det måste handla om. Men hon kände inte till denna hemsida. Det kanske är någon sida för sådana som läser någon grundkurs eller så. Jag ska kolla lite mer imorgon, det var ju intressant, minst sagt. Hur känns det att bidra till debatten på universiteten också?:) Tänk att få sina innersta funderingar analyserade så här. "Känns Karlstens åsikter moderna och lämpliga i ett samhälle 2007?" Vilken fråga! Antagligen gör dina åsikter det, eftersom det blivit sådan uppståndelse runt dig! Eller är det för att du är ett eko från gamla värderingar, eller? Om du förstår vad jag menar, jag gillar det du gjort! Mina debattartiklar har varit föremål för debatt inom kvinnorörelsen och F!. Och i liknande sammanhang, men inte så här. Ja, jag säger då det!:)

Anonym sa...

Wow. Gud använder dig och dina ord på ett sådant häftigt sätt!Du är rak, trovärdig och ärlig i dina diskussioner, inlägg och i intervjun. Gud blir glad när han ser dig och jag blir stolt att få vara din vän över att vara kristen! Keep up the good work!

Peter sa...

Jag jobbar på Linköpings universitet. Hemsidan du länkade till tillhör en studentdatorförening vid LiU som heter Ctrl-C. Dom har egna webbservrar och forum utan egentlig koppling till universitetet i övrigt, så det här kan vara allt mellan en universitetskurs (jag undrar bara varför dom i så fall använder Ctrl-C:s servrar) och ett ambitiöst diskussionsforum.

Emanuel Karlsten sa...

Peter, ja, visst var det lite svårdefinierat?
Men någon slags kurs måste det väl ändå vara, särskilt om man kollar runt på andra inlägg (och även frågornas karaktär)