måndag, maj 14, 2007

En lördag då vi får I-landsuppröras

Var okristligt arg i lördags. Sa "skitöststater" och andra fula ord och syftade såklart på den svågerpolitik som tog Ukraina till en andraplats i eurovision song contest. Vilken himla "song"?
Fullständigt obegripligt. Höjden av dålig smak. Och så sitter dessutom vi svenskar och röstar på skiten.

Så. När jag insett att vi svenskar är totalt överlägsna i världen när det gäller musiksmak (förutom det året då vi skickade "Las Vegas") irriterar jag mig istället på röstlämnarnas fjäsk. De stela leendena, de nervösa blickarna, harangerna av obegriplig ful finska. Jag kokar. Har lust att kasta något.

Vem såg inte att Finland gjorde ett av de sämre arret någonsin? En scen på tio meter i diameter, en jultomte som delar ut priset, en Grynet som flamsar i green room, ett green room som är i källaren, tre våningar ner.

Jag gick ut på balkongen och andades. Inhalerade genom näsan. Ut genom munnen. Försökte tänka på något fint.
Som sommar, skärgården, eller de fina bidragen.
Som Lettlands Il Divo-ballad.
Eller Tysklands storbandsjazz:


Hursomhelst. Sista året jag tittar. Ever.

2 kommentarer:

Bitte A sa...

Jag slutade titta när Sverige skickade gruppen Forbes. Det var före din tid men du kan nog hitta något om dem på Youtube om du har (o)tur=)

Emanuel Karlsten sa...

Självklart hittade jag:
http://www.youtube.com/watch?v=yNevhH94nOw
Sockersött! ;)