tisdag, maj 22, 2007

Ett år senare..

Fredrik Virtanen har slutat blogga.

Samma Fredrik Virtanen som inspirerade mig att blogga.
Får massa flashbacks. Hur jag 2005 ramlade över en aftonbladetkampanj mot rökning med Virtanen i spetsen. Krogar skulle bli rökfria, och Virtanen likaså. Hur jag klickar in på den upprättade röksidan där Virtanen, så ofta han kan, skriver små texter om sin kamp för att sluta röka. Och mer därtill. Smarta, finurliga, ärliga, nakna texter. Bra texter! Såna som är igenkännande, beroendeframkallande. Jag bokmärker. Förstår för första gången att det är det här som kallas blogg.
Drömmer om att få göra likadant.

Så, jag startade en egen blogg. Lät den ligga där som ett bete. Ifall jag ville nappa. Våga.
Ett år senare vågade jag. Den 17 maj 2006 postas min första bloggpost.

Nu sitter jag här och ler. Åt mina första inlägg. Åt det lustiga i att Virtanen postat sitt sista inlägg exakt ett år efter min debut. 17 maj 2007 står det på den där sista posten. Han drar vidare, hittar nåt annat kul. Jag är kvar. Bloggnörd.

Går in på Virtanens blogg igen. Läser hans sista riktiga bloggpost. En gigantisk bloggpost. En mastodontpost, om så vill. Snorbra. Inte som det senaste årets. Då jag slutat läsa. Utan sådär glansdagarsbra. Läs!
Och så sörjer jag.

På lördag är det exakt två år sedan jag öppnade bloggen och la ut det där betet.
Det har hänt mycket sen dess.

Inga kommentarer: