tisdag, maj 15, 2007

Hjärnan tog ett tidigare tåg

Varje gång jag åker till Stockholm ber Jonna mig köpa en blomma till henne. "Det är så billigt där", säger hon och syftar på Hötorgets svarta marknad där stora röda rosor går för 10kr styck om man kan pruta bra.

Jag hinner oftast inte köpa något, men senast hade jag tid över. Jonna önskade sig pioner. Piece of cake. Jag lyckas slingra mig genom hotfulla jordgubbeförsäljare och tar sikte på ett blomsterstånd.
- Hej. Jag är på jakt efter pioner. Har ni det?
Mannen tittar på mig med ett leende, nån stans i bakgrunden hörs någon ropa till honom på arabiska, och sedan tar han med mig till en av hyllorna.
- Här ska vi se, kompis, säger han på nysvenska och plockar fram en typisk balkongblomma.
Jag granskar noggrant. Fattar inte varför Jonna skulle vilja ha ha en sånhär. Det slår mig samtidigt att jag inte skulle ha en aning om han blåste mig. Jag kan knappt skilja tulpaner från rosor. Men den här var rosaspräcklig mormorsbalkongaktig och inte alls sådär modern Jonna brukar vilja ha sina blommor. "Men är det pioner så är det", tänker jag och rotar fram den finaste växten. Helt plötsligt hittar jag en etikett..
- Men du, det står ju att det är penséer dethär?
Mannen tittar halvt bekymrat på lappen, ställer tillbaka blommorna utan ett ord och springer bort till sin polare igen. Sedan kommer han tillbaka.
- Här, titta, säger mannen och håller fram en växt.
Jag letar efter etiketten igen - min enda garant för att han inte lurar mig igen. "Pioner" står det. Skönt.
Vi prutar lite och sen kilar jag vidare till tåget med min växt.

Väl hemma visar jag nöjt upp växten för Jonna.
Hon ler. Försöker att inte skratta. Jag fattar ingenting.
Hon: Hur tänkte du nu?
Jag: Vadå?
Hon: Du har ju köpt en planta till en pionbuske!
Jag: Va?
Hon: Du tänkte på att den var ovanligt dyr?
Jag: tystnad
Hon: Du är väldigt söt.
Jag: tystnad

Jag tittar på växten igen.


I efterhand känns det otroligt självklart. Att varningsklockor borde gått igång när Jonna ber mig köpa blommor och jag kommer hem med en platskruka jord med två kvistar.
Till framtida beställningar har Jonna nu lovat att både ge utförliga beskrivningar och rita små bilder.

1 kommentar:

Omar Ud-Din sa...

Stalltips om Hötorgshandel: lördagseftermiddagar 16:ish eller kring stängning. Stora buketter till riktigt låga priser. Till och med plantor... om du nu vill ha sånt.