onsdag, maj 30, 2007

Hörru, brasskillen!

Svenska Kyrkan satsar. Idag skickade deras nya publikation "Magasinet Existera" ut en pressrelease om en livets-mening-enkät. De berättar att det redan varit 30 000 som svarat på enkäten för att olika bloggar spridit länken till enkäten.
De beskriver själva att en av nycklarna till deras enkät-succé antagligen berott på att enkätskrivarna själv kan lägga till en ruta att bocka i, om de befintliga alternativet inte känns godtagliga.

Nu skickar de ut pressreleasen till alla för att det ska få ytterligare spridning. Bra PR för magasinet, säkert.

Pressreleasen hamnar i min mailbox också, med en liten personlig kommentar överst:
Hej,
Nedanstående pressrelease skickar vi ut idag. Tyckte att det kunde vara kul att uppmärksamma dig om att "brassband" för närvarande ligger på trettiosjätte plats på topplistan och har fått 129 röster :)
Jaha?, tänkte jag, och förstod inte riktigt varför jag fått releasen. Skickar tillbaka.
Hej!
Ja, brassband är ju min favorit ;)
Till vilka går det här pressmeddelandet förutom stormedier?

Lite senare får jag följande svar:
Hej!

Vi skickar pressmeddelandet dels till stora och mindre tidningar, tv och radio samt tidskrifter, dels till utvalda personer som vi tror är intresserade av något särskilt på topplistan. Som brassband, till exempel.

Hälsningar
Så den här magasinmänniskorna har sett att jag är med i Frälsningsarmén, fått nos på min mail, och fördomsfullt, associerat mig med hakhängda strängmusikgitarrer, uniformer och brassmusik, tänkt "Ja, han måste väl tycka brassmusik är meningen med livet?", och tryckt på sänd-knappen.

Jag häpnar.
Och fnissar.

Och länkar

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är lysande marknadsföring eftersom du skriver om det!

(Men visst är det kul när folk luftar sina fördomar...)