tisdag, maj 15, 2007

Hur kan vi påverka?

Jag känner att jag inte vill sluta med Scandicgrejen. Att vi borde göra något mer. Att det borde finnas någon ingång vi kan använda oss av för att få Scandic att se att det är korkat att de tillhandahåller porr på deras rum.

I Örebro har Scandic börjat med reklam för att de är ett familjehotell. Ett ställe för hela familjen. Där mamma och pappa kan gå och basta medan barnen sitter och ser på tecknat. Eller råkar slå över till en betalkanal. Där bes de slå in rumsnumret. Enkelt. Mor och far kommer ner en halvtimme senare. Då har barnen suttit och försökt förstå varför de nakna tjejerna skriker på TV, vad det är de gör, och tillslut stängt av. Förbryllade. På hotellnotan står det att barnen sett på betalfilm. Men det kan lika gärna vara vilken annan film som helst. Mor och far tänker inte mer på det.

Varför ska Scandic bry sig? Det är ju inte deras fel. Ju.

Har du något förslag på vad vi kan göra för att påverka Scandic att kasta ut porren?
Maila eller skriv en kommentar nedan.

1 kommentar:

UltraV:s värld sa...

Jag har inga bra förslag, däremot vet jag en del om hur man resonerar på Etiska Rådet och på Reklamförbundet. De förstnämnda skrattade åt mig, de senare fräste åt mig att jag inte ska tro att jag kan gå på de stora företagen och förändra deras syn på reklam. Nej, det förstår jag så väl att jag inte kan. Det är ett sisyfus-arbete som skulle döda mig, rent bokstavligt. Det finns kvinnor inom reklambranschen som tycker att en kvinnobak med bikinitrosor som skär in så de avslöjar mer än de klär en person, det är bra reklam. Och om man då täcker en stor vägg på flera tiotals kvadratmeter är det ännu häftigare. Som var reklam för H&M som draperade Stockholm en sommar. Idag är porren så normaliserad att den är reklam och det ligger så mycket pengar i den att de inte bryr sig om vem den riktar sig till. MSN har "buddy-icons" och om man laddar hem en porrbild, med en kvinna som visserligen har trosor på, men porr-poserar så" visar man vad man går för", enligt MSN. Jag tog kontakt med dem om detta, men de påstår att de bara riktar denna typen av reklam till personer över 15 år. Och att barn kan luras om de anger en högre ålder vid registeringen av msn. Jag har inte hunnit arbeta med frågan mer, men enligt mina väninnor får deras barn samma icons som de själva. Så jag tror att man får försöka debattera om porren, för den är laglig och folk som är ansvariga bryr sig inte. Jag blev mycket besviken på både Etiska Rådet och Reklamförbundet, men jag är inte förvånad. De anser att branschen ska sanera sig själv, men samtidigt skulle jag inte lägga näsan i blöt, för det var ju lönlöst, enligt Reklamförbundets kvinnliga representant. Det är bara kristna och feminister idag som bryr sig, om man får tro de föraktfulla kommentarer som unga och äldre män och unga kvinnor slänger ur sig.