måndag, maj 21, 2007

Varför, Skytte. Frågan var "varför"!

Vissa av er läsare suckar så fort jag tar upp ämnet, medan andra läser den här bloggen just för att jag en gång tog upp ämnet.
Scandic.

Göran Skytte och Christer Sturmark tog en duell i unga kanalen Axess där man inte kan säga något annat än att Skytte gjorde bort sig.

När Skytte först gick ut i Dagen och deklarerade att han inte ämnade argumentera för varför Scandic skulle lägga tillbaka Biblarna, utan istället "gå direkt till ett språk de förstod - pengar", förutsatte jag att han iaf hade tänkt.

I Web-TV debatten i Axess fick Skytte den inledande frågan "Varför ska Bibeln finnas på hotellrummen". Det hjälpte inte att Skytte duckade för frågan två gånger i följd, diskussionsledaren lät honom inte komma undan, och då stod han där med traditionsargumentet. "De har alltid funnits där, så varför ska de flyttas?".
Det känns ju modernt.

Det är konstigt att Skytte, som är en så luttrad journalist och debattör, inte förberedde sig bättre. Han tycks så övertygad om att han har rätt i frågan att han inte ens brytt sig om att slipa några argument alls. Som att han var överumplad av att någon tycker annorlunda.

Nu tycker jag iofs inte att det finns några hållbara argument för att ett privatägt hotell ska tvingas ha Biblar på rummen (läs mer om vad jag tycker), men om man tycker detta och ska argumentera för det i TV så är det ju bra att åtminstone förbereda sig något när man ställs inför en motståndare som har just...argument.
Han skulle kunna plocka upp den livsavgörande betydelse Bibeln fått för ensamma och deprimerande affärsmän som varit sekunder från att ta sina liv. Kanske utvecklat något om att det inte är helt konstigt att tycka att Bibeln - den bok som vi faktiskt byggt stora delar av vårt svenska samhälle på (like it or not) - är värd en mer premierad plats. Eller vad som helst. Istället bygger Skytte sin argumentation på härskartekniker och...ja, inte mycket mer.

Det är som att Skytte tas på sängen över att han ens ska behöva argumentera för Biblarna. "Här kommer en spjuver och ska sätta sig upp", tycks Skytte tänka, och försöker sätta Sturmark på plats.
Och även om nu Skytte lyckas i någon (överlägsen) mån med just att sätta honom på plats så får vi fortfarande inget svar på huvudfrågan: Varför ska Biblar finnas på hotellrum.


Se gärna klippet. Det är rätt underhållande.

5 kommentarer:

Monica Olsson Kolkman sa...

Håller inte helt med dig, Emanuel. Skytte säger faktiskt; "vissa människor kan behöva den litteraturen [Bibeln],kan önska den, och då går man inte ned på natten..."

I övrigt tycker jag kanske att Skytte har överreagerat i frågan lite, men din reaktion (och min!) var också ganska upprörd.

Och jag ser att Skytte har rakat av sig mustaschen...

Emanuel Karlsten sa...

Jag håller med dig om att han fumlar efter argument och lyckas stöta på några (bla det du refererar till)

Men det känns liksom inte som ett relevant argument i sammanhanget. Ja, folk KAN önska den, och då går man inte ned på natten. Folk kan väl önska flera skrifter (Sturmarks invändning om att det är konstigt att, med sekulär PK logik, att Bibeln ska ha företräde är helt förståelig och inte minst väntad). Det känns snarare som något som han drog i stundens hetta och inte något planerat eller i förväg uttänkt (särskilt eftersom han duckar två gånger innan han svarar på den egentliga frågan).
Kanske är han så ivrig på att sätta dit humanisterna att han missar vad huvudfrågan handlar om?

Jag menar att Skyttes argumentering är klen. Han kommer inte med något vattentätt argument. Och det förvånar mig, som annars har så stor respekt för Skytte (det har jag iofs fortfarande. Bara att han vågade gå in och offra sitt politiska skinn på det här sättet har han min fulla beundran för).

Men han kan väl bättre?

Jag har för övrigt försökt att nå Skytte för att få klarhet i vad hans huvudargument är. Jag har ännu inte fått svar.
Kanske handlar det helt enkelt om att han menar att han tror (säkert ganska troligt) att en majoritet av svenskarna helt enkelt vill ha Bibeln kvar, och att den då borde finnas?

Monica Olsson Kolkman sa...

Håller med, han kan bättre.
Jag har också stor respekt för Skytte och jag håller med när du söger att han var modig som vågade gå in i debatten.

Han, liksom många andra reagerade väl egentligen emot det fåniga i Scandic reagerade efter ETT klagomål, när de tydligen tidigare (och nu) inte alls lyssnar på klagomålen om porren. Där förstår jag att det inte bara är Svenska Kyrkan som har klagat.

Vad han sade om tradition är väl egentligen sant, många tycker liksom att det "hör till" med en Bibel på hotellrummet.

Och som sagt, någon i själslig nöd traskar antagligen inte ned till receptionen efter en Bibel (eller Koranen eller något annat...)

Emanuel Karlsten sa...

"Han, liksom många andra reagerade väl egentligen"

Ja, det är just detta "egentligen" som jag ville ha rätsida på.

Men icke.

Han gav inga sådana indikationer.

Konstigt och tråkigt.
För jag förstår inte, riktigt.

Monica Olsson Kolkman sa...

Du har rätt, det där "egentligen" kom inte fram.