torsdag, juni 28, 2007

En av världens bäst bevarade hemligheter

Jag har börjat med en konstig grej. Jag ser alla människor som barn. Osäkra barn.

Det började häromveckan när jag var på lunch med en kompis. Vi åt med hans chefskollegor från ett av Sveriges större företag. Jag granskade de, som jag alltid gör. Från topp till tå. Men så helt plötsligt började jag se de som barn. En liten osäker tjej satt där på stolen mittemot och gungade med benen. En finnig tonårspojke satt snett emot mig, krokig i ryggen och med tandställning i käften. En blyg 12-årig tjej satt bredvid mig med ofrivillig pottfrisyr och storebrors urtvättade kläder hängandes på hennes späda och outvecklade kropp.
Jag kunde inte sluta att fnissa. Där jag satt jag med helt främmande människor och fnissade för mig själv medan de pratade siffror dagsmöten och obegripligheter. De blyga, finniga krokiga människornas revansch, tänkte jag förhastat och ogrundat. Och fnissade lite till.

Sedan dess har jag inte kunnat skaka det. Var jag än går så tittar jag på människor och föreställer mig de som barn. Hur de är ledsna för att mamma är för långt bort. Eller spända på ännu en arbetsdag. Hur de väntar på rätt timing för att dra ett skämt de suttit och sugit flera minuter på. Hur roligt de tycker det är att betala maten för egna pengar.

Det är som att jag kommit på världen. Att det är ett gäng barn i vuxenkostym som springer runt här.
Titta noga så ser ni själva!

2 kommentarer:

Johan Stenberg sa...

Och lättast är det väl att se sig själv som ett barn. :) Det finns en Mr Bean i oss alla!

Jag kommer dock osökt att tänka på fotografierna på Dagens profiler, Hasse m.fl. (i pappersversionen och på nätet). Är det verkligen nödvändigt att visa dem snett uppifrån i helfigur. Det ser störtlöjligt ut - möjligtvis med undantag av Cecile Frödén. Dessa bilder ger mycket barnsligare intryck än vad tex SvD:s och DN:s svartvita close-up bilder gör: http://www.svd.se/dynamiskt/ledare/did_7347400.asp
och http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=568

Emanuel Karlsten sa...

Åsikten är framförd till bildredaktören.