onsdag, juni 06, 2007

Semesternoterat

Jag och Jonna är verkligen olika. Medan det är viktigt för Jonna med ordning runt omkring henne så är jag totalt arrogant mot allt vad ordning och reda heter. Jag kan ställa fram en full soppåse framför ytterdörren och sedan, utan att tänka på det, kliva över den varje gång jag går ut och först en vecka senare upptäcka att jag ställt en soppåse där.

Jonna å sin sida kan göra mirakel med små medel. Pysslar, städar, och färdigställer och helt plötsligt reser sig ett drömhem.

Trots detta fascineras jag lika mycket varje gång jag kommer till någon som tar ordning och detaljer ett steg längre.
Igår besökte vi några goda vänner (på vår semester-vän-turné) som har en härlig bokhylla-ordning. Inte bokstavsordning, inte heller aktualitetsordning eller kronologisk ordning. Nej, färgordning.
Från vitt, till gult, till rött, till svart. En omsorgsfullt pusslande av färger. Bokhyllan är en regnbåge. Böckerna är inte längre fula putande pocketryggar, utan ett collage av tonade färger.

Jag häpnar.
Och minns att soppåsen nog fortfarande står innanför ytterdörren därhemma.

4 kommentarer:

Mackan sa...

Putande pocketryggar? Hur behandlar du dina böcker, pojkvasker?

Intressant sorteringsordning... Har själv sorterat min bokhylla idag (vilket var välbehövligt) efter genre och författare, men... Färgen på bokryggen? Det kräver att man har fotografiskt minne nästa gång man ska försöka hitta boken och minns exakt vilken nyans den hade. Läskigt.

Men vad vet väl du om det, som knappt läser böcker? ;)

Emanuel Karlsten sa...

Mackan: Ja, det är kanske just därför detta tilltalar mig? Jag som bara tittar på bilderna gillar att någon också sorterar efter bokryggsfärg?

Elisabeth sa...

Halkade in här i sena timmen! Tycker du skriver en hel del vettigt - så jag kommer kommer tillbaka när det är lite ljusare ute!!

Ha det gott...

Ps. Jag brukar missa soppåsen också ibland...

Emanuel Karlsten sa...

Hej Elisabeth! Välkommen tillbaka!