söndag, juni 24, 2007

Ursäkta. Jag behövde ett raseriutbrott.

Per Gessle spelas på radion under ett av mina favoritprogram. Jag blir lika förvånad varje gång. Jag kan för mitt liv inte förstå hur denne man kan få så mycket utrymme. Hur han kan uppskattas så mycket. Hur svenska folket - som annars beskaffats med en ganska god musiksmak - har förtrollats av denna 40(50?)-åriga låtsastonårings solnedgångs-låtar.
"En händig man" spelas och Gessle pressar sin röst hes. Jag blir nästan arg. Känner att mina öron blir kränkta. Men jag byter inte kanal. Då kommer jag glömma att byta tillbaka. Och det här programmet vill jag höra. De har bara gjort ett snedsteg, intalar jag mig. Egentligen har de menat att spela något annat. Kommit på det försent. Inte kunnat bryta. Så jag fortsätter lyssna. Försöker inte bry mig.
Det misslyckas.

Det är som att Gessle hittat en lucka i den svenska musiksjälen. Ett säkerhetshål i våra musikaliska gener som vi ännu inte lyckats täppa till. Som att han med sitt låtsaskänsliga darr på rösten trängt sig in i vårt förstånd, slagit bort all sans och reson och nått in till konsument-nerven. I blindo, impulsartat springer vi ut och köper låtar, skivor, konsertbiljetterna. Det måste handla om en bugg vi ännu inte löst. Som behöver några generationer till på sig för att komma till besinning.
Hur kan han annars komma undan med ett namn som "Gyllene tider"? (Vad är det? Ett coverband från Västerås som spelar 60-talshits?)
Hur kan man annars få ett genombrott med "Tänk att få sätta på flickorna på TV2"?
Hur kan vi annars charmas av någon som sjunger med stängda ögon och spänd överläpp?

Per Gessle är vårt lands svar på Julio Iglesias. Smörmannen som lyckades charma tonårtssnärtor med att darra på rösten i rätt tillfälle i sina låtar. Gessle är den mannen på svenska. Gessle har justerat vad svensk sexappeal är. Genom sitt inträde på svenska popscenen visade han hur svensk radhussexighet gestaltas. Det var ett begrepp vi tidigare inte visste om fanns. Men helt plötsligt står det klart. Hur man gör för att vinna tjejer. Det spelar ingen roll att det inte finns någon reson bakom det. Vi är fötrollade. Av mannen som fostrat generationer i hur man får låtar att vara innehållslöst känslosamma. Hur man spelar gitarr med axlar i öronhöjd. Hur man visksjunger.

Snart ser vi antagligen Enrique Gessle i Sverige. En mer uthållig version av Joakim Hillson som med sin pappas pengar och gener kommer fortsätta plåga oss. Kanske något justerat. Kanske genom ytterligare ett säkerhetshål.

16 kommentarer:

Anonym sa...

Hillsong? Tänker han på Joakim Hillson måntro?

Emanuel Karlsten sa...

Äh, du vet. Jag tycker om att frikyrkofiera. Hillsong.
Nu ändrat.

Monica Olsson Kolkman sa...

Bästa Emanuel!
Du är lite diskvalificerad.
Du var helt enkelt inte tjej och tonåring när Gyllene Tider slog igenom med "Flickorna på TV2" och med andra ord ingen ANING om vad du talar om... :)

Emanuel Karlsten sa...

Så därmed är min kritik och totala oförstående helt berättigad?(!)

När ska vi vakna upp ur komat?!!

Jesper sa...

Har i och för sig inte heller Y-kromosom, mendet här är nog det bästa jag läst på din blogg på mycket, mycket länge.

Semlan sa...

jag är tjej och jag håller med:P visserligen var jag inte tonåring när han slog igenom med "flickorna på tv2"...men ändå..:P

Emanuel Karlsten sa...

Jesper: "det här är nog det bästa jag läst på din blogg på mycket, mycket länge."

Jag vet inte hur jag ska tolka det... Om det säger mer om bloggen än posten, eller tvärtom?

Anonym sa...

herregud, du har ju missförstått allt. Gyllene tider, sätta på flickorna på tv2, Dansar inte lika bra som sjömän, sommartider hej hej, Går och fiskar.

Det är ju genialiteten i det enkla som gör att gessle tjänat 700 miljoner på sin musik. Precis som Beatles, Precis som Elvis, Precis som Ace of base, Precis som abba.
Alla dem har det, She loves you yeah yeah yeah, Love me tender, I saw the sign, Mamma mia.

Allt är enkelt allt är genialiskt, kan man inte se det skall man nog inte utala sig, för då är man inte tillräkligt smart. Försök skriv en "Flickorna på tv2" Jag kan GARANTERA att du inte lyckas.

Per gessles musik är bland det mest genomtänkta och smarta som någonsin gjorts. Den är enkel direkt och alltid i rätt tajming.

Om det var så enkelt som du påstår så hade väl fler lyckats, Om du sysslade med musik, hade du förstått att det inte är riktigt så enkelt.

Sen en sista åsikt, Hur mkt har du lyssnat på honom?
Du har hört singlarna? eller hur, har du någonsin slagit på spår 11 på hans skivor, spåret som inte spelas i radio, där är oftast texten inte innehållelselös, Där kan den vara tung och viktig, Men inget som funkar för radio.

Om man bara avgör från vad man hör på radion, så skulle jag kunna säga att Salem al fakit är exakt lika "Lätt" "I wanna give you a good song" med tillgjord nasal röst.. men nej, innan jag säger något om honom, köper jag hans musik, lyssnar på dom spår som inte är gjorda för radio, läser hans diskografi och försöker se på vad han vill med sin musik, lyckas han med det som är hans mål med musik, isf, great, då kan jag säga att jag inte gillar det, men att säga att andra är fel på som lyssnar på det, de skulle jag aldrig göra.

Som att säga att folk som läser bibeln och tror på en 2000 år gammal berättelse är något genetiskt fel på,
Vid första anblicken är det ju sant, det är idiotiskt, det måste t.o.m du hålla med om, vid första anblicken alltså.. men there is more to it..
Folk kan säg att, nej det är inte min bag, men herregud, något måste den ha om 2 miljarder tror på det.

något måste gessle ha om han tjänat 700+ miljoner på det han gjort med tre ackord, eller hur?

Gessle är en av vår tids störrsta musiker, Men tyvärr är han för enkel för de flesta djup-sinnta tyckare. Nej, ni tycker han är för enkel, men ni ser inte psykologin bakom musiken, den är så mkt djupare än så.. se den och fråga dig.

Är gessle en dålig/ej framgångsrik/löjlig låtskrivare?

Nej, exakt.. skulle inte tro det.
Han gör det han älskar och han gör det bättre än de flesta
och är en av de få som lyckats med allt han satt händerna på.

Föresten tycker jag Slasktömmaren är världens sämsta uppfinning, den är ju så löjligt enkel.
Dom som använder den måste ha något genetiskt fel =).......

Anonym sa...

För övrigt lyssnar jag inte en sekund på Gessle, men jag respekterar honom något fruktansvärt för vad han gör.

Jag jobbar själv som jazzmusiker och det tog mig många år innan jag insåg vad musik/framgång handlar om.

Hoppas du någonsin får den insikten.

Plus att jag nu bildat mig en klar uppfattning om kristna, ni ÄLSKAR att kritisera sånt som ni inte förstår, men HATAR att bli kritiserade

Emanuel Karlsten sa...

Anonym (varför är du anonym? Det där var väl inga farliga åsikter att stå för?): Det är ok att tycka annorlunda än mig.
Det är ok att tycka Salem är skit efter en låt på radion (är det inte radiolåtarna som avgör ifall vi lyssnar vidare på artisten eller inte?)
Det är ok du ser mig som intolerant.

Själv tyckte jag det hela var rätt kul.

underbaraclara sa...

hahal. ja, jag får psykbryt av rimmen i den låten. han får spela vilken musk han vill, det jag bara inte kan fatta är att det finns folk som Lyssnar. Håhå, jaja, tiden är ur led

Anonym sa...

Läs några år musik så kanske ni komemr förstå..

Jesper sa...

Anonym: Hur många år tycker du krävs?

/En som läst musik.

Maria sa...

Emanuel, du slår huvudet på spiken med det här inlägget! Tackar Jesper för att jag hittade hit och läste det. Gessle och hans musik ger mig rysningar av obehag. (Ledin hör hemma i samma kategori)

Lisa Andersson sa...

Hej!
haha, Musik tjänar olika syften. Så enkelt är det. Ser dock inte hur gessle kan ge någon obehag.. herregud vilken duktig låtskrivare.
Finns det något den mannen tagit sig ann som ahn ej lyckats med??
http://sv.wikipedia.org/wiki/Per_Gessle

Jag antar att ni gillar lite "mindre ytlig musik" som t.e.x. winnerbäck, kent, hives, salem al fakir, coldplay and so on.

Bara så ni vet så hyllar dom banden enkla låtskrivare och det är vad gessle är.. dom banden hyllar Tom Petty, Beatles, Abba o.s.v I den katergorin hör gessle och ledin till.. kategorin låtsrivare, ni hyllar attityd och framförnde medans vi som ser brilljansen i gessles verk hyllar melodi och enkelhet..

Två olika sätt att se på musik.
Tyvärr är det bara ni som kritiserar.. men detta är iof en krsiten blogg, ni är ju uppfostrade att kritisera högljut allt som gå emot vad ni tycker.

//Lisa

Ida sa...

Det här var intressant...

Ett blogginlägg som handlar om en artist/låtskrivare, å vilka känslor han framkallar hos bloggaren. Å vipps sa haglar kommentarerna; "du tycker fel", "du missförstår", "du har helt enkelt inte förstått".

Men kan man säga att någon tycker rätt eller fel när det gäller musik? Kan man anse sej ha rätten att bestämma hur någon annan ska känna angående en musikstil, låt eller artist? Är det inte det musik handlar om, att framkalla olika slags känslor hos olika människor?

Gessle har lyckats. Han framkallar känslor. Oavsett om det är glada, arga, frustrerande, eller beundrande känslor.

Självklart måste man få kritisera. Lika mycket som man måste få hylla. Musik skapar känslor som man vill ge uttryck för på olika sätt, helt enkelt. Det är det som gör musik till det näst intill magiska fenomen det är.