måndag, juni 18, 2007

Varför kan det aldrig sprida ut sig lite mer?

Jag sitter här på jobbet och surfar på dagen.se och klickar reflexmässigt på "uppdatera" i min webläsare. Som jag brukar, för att se om det kommit något nytt. Inget nytt. Så slår det mig. Det är ju jag som fixar det där! Det är ju jag som måste ändra något, byta något, lägga till något. Det är ju JAG som uppdaterar Dagens websida! It's my call, liksom!
Och så känns det ofattbart igen.

För ofattbart har det känts. Hela dagen.

Jag har gått omkring som i ett töcken. Som om jag inte förstått var jag hamnat. Inte fattat att jag faktiskt är här. Inte fattat att jag för en månad sedan gick på en arbetsintervju för att bli reporter och nu sitter här som webredaktör. Utan utbildning. Med knapp erfarenhet. De tog en himla chansning. Men här är jag.
Jag.
Jag!

Och som jag älskar det! Älskar farten, älskar stressen, älskar pressen, älskar dessa - vad som tillsynes verkar vara - kompetenta människor, älskar tidning, älskar utveckling, älskar journalistik. I love it! Det är ju sånt här man ska göra! Stortrivas! Vara på ett jobb som man kan sitta med hur länge som helst!
Jag jobbar för övrigt över nu. Första dagen, och jag jobbar över. Det bådar förvisso inte särskilt gott inför resten av sommaren, men det är kul. Det känns viktigt, på nåt sätt.
Och så är det kul. Sa jag det?

Något som, till ganska hög grad, bidragit till allt töcken är ett samtal strax innan lunch. Jag hade bara suttit någon timme vid skrivbordet då någon ropar att det är telefon till mig. Någon viskar att det är från Wallstreet Journal i New York(!). Tydligen har de en kille utsänd för att skriva en artikel(serie?) om sekulariseringen i Sverige och någon på redaktionen tipsade om min Scandic-aktion. Så där satt jag, mitt i redaktionsbruset, och radade upp sanningar om det sekulariserade och ganska kristofobiska Sverige. Namngav, hänvisade, berättade och gick igång. På knackig men upprymd engelska.

Surrealistiskt. En stor New York-tidning ringer och vill intervjua. På min första dag. På mitt nya jobb. Som webredaktör.

Ah...
Det snurrar.

7 kommentarer:

Kristofer sa...

Har du inte lärt dig att det bara händer något på dagen.se vid midnatt? Om systemet fungerar vill säga :D

Omar Ud-Din sa...

Wall Street f-ing Journal? Shit, asså... Stora grejer på G.

Mackan sa...

Manne, fortfarande nummer ett i media! ;)

Allvarligt - grattis, grattis, grattis, grattis! Så otroligt ball!

Stolt över dig. Att få komma från samma bakgrund. Att ha en snubbe, ur vår krets, som man kan säga om "Kolla där - det går bra! Det ordnar sig för den som jobbar på!"

God bless och allt det där. Vi lär väl ses på Almedalsveckan?

Patricia sa...

Ballt. Rätt man på rätt plats.

De heligas samfund sa...

Grattis! Roligt!

Hoppas arbetsglädjen håller i sig! :)

Olof Dahlbom sa...

Grattis till jobbet!
Tror du kommer göra ett kanonjobb!
Men du får ju sätta dina tekniker på plats =)
http://www.catherinemusic.se/dagen.JPG

=)
//Olof

Emanuel Karlsten sa...

Olof: Den och MÅNGA andra småfix är fixade. Det är bara att ingen anmält de, eller upptäckt de tidigare.
Säg till om du hittar något mer!

För övrigt: Arbetsglädjen håller i sig!!