tisdag, juli 31, 2007

Bergman köpte inga mandlar

Ajustdet.
Bergman.

Han dog ju och så.
Jag träffa honom nån gång. Då i samband med att jag sålde brända mandlar i en bilkö på fårö. Det var stort. Försökte jag inbilla mig. Jag försökte ta det coolt och sälja in mina mandlar på bästa sätt. Han köpte inga. Men var vänlig och tog en liten pratstund när han satt där i sin svarta rundade pickup och väntade på färjan.

Efteråt var det såklart coolt, Att ha bytt några ord med Bergman himself. Det intalade jag mig själv. För det skulle ju vara coolt. Eller stort. Även fast jag inte förstod det. För någon egen relation hade man ju aldrig skapat till något Bergman gjort.
Kanske är det den känslan som ligger starkast kvar nu också. För hur många av oss svenskar har någon relation till Bergman? Men vi vet att vi ska tycka att han är stor. För det gör viktiga människor i andra länder. Det gör förvisso förståsigpåare i Sverige också. Men mest och viktigast - man avgudar honom i andra länder.
Därför blir han stor.

Därför blir hans död så stor att DN vigde h e l a sin förstasida åt Bergmans död. Därför gav SvD ut en särskild bilaga om Bergman.
Där kan vi, återigen, läsa det ingen i Sverige verkar förstå, men alla inser - han är beundransvärd.

Och det är väl nånstans här det känns aningen överhajpat.

6 kommentarer:

Tor Billgren sa...

Det är väl bara att se hans filmer och skaffa sig en relation till honom, eller hur? Det är det enda sättet.

Anonym sa...

Han borde köpt mandlar av dig... men det är klart, hade jag v arit där hade det varit "en för 20:- och två för 30:-" och då hade han nog säkert nappat!...

Börja med att se "Fanny & Alexander"...en bra bergmanstart!

Tor Billgren sa...

Den bästa. Min favorit är annars Skammen.

Emanuel Karlsten sa...

Well - det är väl det som är poängen. Alla har sett, om än några minuter, sen inte orkat mer.
Det är ingen Astrid Lindgren direkt... Men ändå behandlas han på samma sätt. Eftersom hela värden har en liknande relation till honom, som vi har till Astrid Lindgren.

Jag har försökt att se. Och även fast jag är filmälskare har jag aldrig fängslats.

Har dock inte sett Fanny och Alexander (jag vet - samma dödssynd som att ha missat Gudfadern). Får ta tag i det.

Anonym - han smakade inte ens en gratis mandel.

Tor Billgren sa...

Han kanske var allergisk.

För övrigt är det ingen plikt att gilla Bergman.

Omar Ud-Din sa...

Ärligt, rappt och träffande. Ett respektfullt inramat - vem bryr sig egentligen om Bergman? Kul med pratstunden - med eller utan nötter.

/O