onsdag, juli 25, 2007

"Jaha, har du testat att formattera datorn, då?"

Jissus vad jag är uppgiven.

Suttit hela morgonen och pratat med support.
Först tele2. Sen dell.

Och tillslut hamnar man i det där sista, slutgiltiga. "Jaaa, då får vi väl formattera datorn och ominstallera windows då".

På supporten sitter det människor med en manual. Punkt 1a säger "Be kund starta om datorn". Sen fortsätter listan på samma sätt "Be kund installera om drivrutinerna".
Efter dessa standard 1a-frågor ligger utgången av samtalet helt i kundtjänstsnubbens händer. Har man tur får man snacka med en veteran. Som har varit där ett tag, snackat med teknikgubbarna (som är de som VET vad som ska göras, men som kunden ALDRIG får snacka med) och som kan ta egna initiativ, utanför standardformulären.
Men för att få tag i dessa behöver man ringa flera gånger.
För tillslut landar man, helt utan undantag, alltid i: "Jaaa, då får vi nog formattera hårddisken och ominstallera windows".
Det är den text som står längst ner på varje svarsformulär under rubriken "Har du pratat med kund längre än en timme? Här har du svaret som, om inte annat, får de att lägga på".

Och det fungerar, såklart. För antingen vet du att det faktiskt är svaret, eller så vet du att personen ifråga inte har något mer att säga. Och du lägger på.

Här finns två vägar: Formattera, eller ring upp igen.
Och att ringa upp igen är alltid det första och naturliga valet.
Så det gör jag, den här morgonen. Ringer, och ringer och ringer. Samma svar i slutändan. Formattera.

Och till slut sjunker det in.
Jag är i den skitiga situation att jag måste sitta och rensa igenom hela datorn på viktiga dokument, spara över de på extern hårddisk och sen blåsa ut hela skitdatorn.

It sucks.
Och nu är jag två timmar sen till jobbet.

Inga kommentarer: