tisdag, juli 31, 2007

Mina minnen våldtogs igårnatt

Jag är förbannad och uppgiven. Någon har varit i källarförrådet. Som jag skrev. De har knipsat upp hänglåset och sen rotat igenom grejerna. kastat runt videoband och saker som låg staplade, och sedan hittat min flickväns kärleksbrev till mig när vi var i Zambia. Hittat minnen och foton som betyder mycket för mig. Stoppat ner allt det där i en kasse och sedan dragit ut 300 meter därifrån. Där, på en bänk, satte de sig sedan och läste. Där satt de och fnissade. Kanske kåtade upp sig själva? Kanske skrattade. Vad vet jag. Men några timmar senare stack de därifrån. Och lät vinden blåsa tag i alla "kärleksvärdecheckar". Allt ömt ihopsnickrade små kort och alla omsorgsfullt skrivna brev. Allt det lät de vinden sprida ut över hela Sörbyängen i Örebro.

Så kommer en av kommunens skräpplockare, parkvakt eller vaddetnuheter. Ser kassen. En låda till med julgrejer och "kärleksvärdecheckar" av den mest privata karaktär ligga utspridda över hela parken. Över fotbollsplanen, över gatan mot skolan.
Så gör han något heroiskt. Kollar adressen på något kuvert och tar kontakt med mig. Kör över det till Frälsis i stan och lämnar det där. Uppriven och lika förbannad som jag över att någon spritt ut det över hela parken.

Och jag sitter i Stockholm. Och kan inte annat än förundras över vilka idioter det finns. Och vilka hjältar.
Hjälplös, förbannad, uppgiven, äcklad. Arg.
Så sjukt arg.

Hyresvärden har satt nytt hänglås på förrådet.
Jag sitter kvar i Stockholm.
Och kan inte göra mer än att vara arg. Och inte förstå hur människor beter sig.
Och förundras. Över en parkvakt som gjort en hjälteinsats.
Vem du än var - och är - du är guld.
Tack.

2 kommentarer:

Jesper sa...

Vicket AS. Och Vilken Hjlte! Parkvakter borde få bli huvudroller i balla actionfilmer framöver...

Z sa...

Vet inte om denna lustighet hjälper dig just nu men:

I ett källarförråd under LTH såg jag något klottrat med små bokstäver bredvid en förrådsdörr:
"Gud ser dig!"

Bättre än lås på dörren.
Jag fick skrattkramp. Sådan är min humor. :) :)