onsdag, juli 18, 2007

På halsen? En böld?

Läser mitt pundarinlägg och inser att den meningen jag skrev om tre gånger igår helt plötsligt ser helt normal ut.
"Det verkar som vi har ett kärleksproblem på halsen."

Vad är det med de här uttrycken? Varför skriver man "på halsen"? Vad kommer det från? Det låter som jag beskriver en böld. Kanske en cancerböld jag inte blir av med. För när man skriver "på halsen" är det ofta något negativt. En förkylning, lite dödsångest eller en besvärlig situation.
Dessutom kommer det alltid fladdrande efter. Jagandes. Som en halsduk som vecklat ut sig lite. Är det halsduken man snackar om?
Jag fattar inte.

För att inte snacka om uttrycket "Ligga i"!
"Ja, du vet, jag ligger i"
Det räcker med att börja spinna runt i tankarna kring det där för att inse att det kommer landa i sexuella förklaringar.

Vi slutar där.

2 kommentarer:

David sa...

Gillar verkligen din blogg och är imponerad av att det faktiskt finns helt okej kristen tv (dagen då). Fast som en kollega (nåja) tycker jag nog att inslagen kan bli lite väl långa :)

Emanuel Karlsten sa...

Roligt att du gillar't!

Jag håller med om att de är långa. Och själv är jag egentligen inte särskilt nöjd med dess kvalitet. Men eftersom det var en sådan enorm tidspress var det det bästa som kunde skapas utifrån dess förutsättningar.

Så då blev de långa. Voiceovers hade bara en tagning och manusskrivandet någon minut.
Men förhållandevis så blev det ju bra.