fredag, augusti 03, 2007

Dagens baksida

Allteftersom tiden har gått på Dagen så har jag tagit mer plats, och även erbjudits mer plats. Inte minst på den redaktionella sidan. Det är roligt. För jag går igång nåt så vansinnigt när jag får skriva. Pulsen höjs och det spritter i hela kroppen.
Jag har verkligen hittat vad jag vill.

Det var när jag hade en stund över igår som jag skulle skriva en lättsam artikel om dagens baksida. En rewrite på något Aftonbladet skrev om för ett tag sedan. Så jag läste igenom artikeln om paret som enligt aftonbaldet gått ner 260 kilo på en Gudsdiet där nyckeln för "den som bara blir sugen på snacks" är att "i stället läsa Bibeln och be".
Det var liksom vår krok. En lite smårolig baksida om en diet som går ut på att "Läsa Bibeln och be". Så jag gick till Aftonbladets källa, CNN, och försökte läsa på lite mer.
Konstigt nog hittade jag inte någonstans att dieten gick ut på att "Läsa Bibeln och be". Den enda gången Gud äns nämns i artikeln är när man säger att dietens inställning är att gud kan hjälpa i processen att övervinna matberoendet.
Så jag beger mig till dietmetodens egen sida, för att se om det står något mer utförligt om "Läsa Bibeln och be" som särskild metod.
Nope.
Ingenstans.

Aftonbladets rubrik om "Han tar hjälp av Bibeln mot fetman" var mest en förlängning av att en Gudstro är en del av en diet. Helt plötsligt tappade storyn studs.
Det insåg Aftonbladet också.
Så då kastade de in "Läsa Bibeln och be" som en av dietmetoderna.

Fint.
Så vi skrev om nåt annat istället.

Uppdaterad:
Aftonbladets reporter, som skrev ovan nämnda artikel, mailade och förklarade var källan till "bön och bibelläsning" som dietmetod kom ifrån: Wikipedia.

1 kommentar:

Nineve sa...

Men det låter ju faktiskt som en riktigt bra idé