söndag, augusti 05, 2007

Eller "Pridepunkten"?

Jag var på Pride igår och tittade. Vilket spektakel! Har aldrig haft chansen att gå tidigare, och har kanske då inte heller förstått dess bredd. Ja, ett riktigt spektakel, men nakna dansande flator, transor som springer runt och böjer sina kroppar i ogenerade ställningar, och böggubbar som dansar i tajta vita linnen och pompoms.
Ett spektakel, minst sagt.
Men ändå innerligt, glatt.

Roligast var att se alla dessa oppurtunister till politiker som går med. Där går Maud Olofsson och viftar handen ur led och en svettig Eskil Erlandsson ler generat och vilset.
De vet inte riktigt varför de är där, men de är medvetna om att de är rätt.

För i dagens samhälle finns inget mer rätt än att stötta pride.
Pride ligger just där i den exakta skärpunkten mellan politisk korrekthet och utsatthet.
Vårt samhälle har kommit tillräckligt långt för att inse att det är omöjligt att kombinera en politik som välkomnar allas rätt att leva och älska - men utesluta vissas förhållanden.
Eller, låt mig rätta mig själv.
Samhället har fattat att man inte kan utesluta människors val av vilka man vill älska - när de blir en tillräckligt stor grupp.
Politiker har tillräckligt länge nonschat homosexuella i samhället, och bögar och flator har fått gå och smyga med sin kärlek. Gift sig i skenäktenskap, men längtat till människor av eget kön.

De politiker som går i Prideparaden har insett det. De har också insett att de är gottgörarna. De är de homosexuellas Abe Lincoln. Frigörar de från fångenskap. Hjälper de platsa i samhället. Gör de rumsrena.

Hela Sverige har fattat det. Att homosex ska va lika naturligt som heterosex. No biggie. Det är tillomed häftigare med homohångel. Frigör oss. Gör oss ännu mer busiga på krogen. Ger oss ännu mer revoltkänsla.

Att va/va med gay är PK. Att hjälpa gayar är att hjälpa en utsatt grupp.

Så går de vidare där, medvetna om att de just nu balanserar precis på skärpunkten mellan PK och hjältestatus. Denna punkt som ger sken av att vara en stretch-out, men är allt annat än farlig. En given PR-succé som ändå ger en pirrande känsla av busighet.
Då spelar det ingen roll om de känner sig vilsna.

Men det lämnar en lätt komisk känsla.

15 kommentarer:

Uffe sa...

Usch, vad mycket det lyser igenom dina ord...

Emanuel Karlsten sa...

Vad är det du tycker lyser igenom?
Att det är PK att politiker öppnar upp bara för att en grupp blivit större?
Vad läser du in?

anders sa...

översittar ord, mellan orden finns en ursäkt, en ursäkt varför pride har blivit stort. "Ger oss ännu mer revoltkänsla."

"Samhället har fattat att man inte kan utesluta människors val av vilka man vill älska - när de blir en tillräckligt stor grupp."

Det handar inte om detta, det handlar om att kristensomens våldtäkt på mänskliga rättigheter och på svenskens misshandlade moral börjar helas.

Det handlar om att börjar inse att vi alla inte är skapade på samma sätt utan att vi alla faktiskt är olika och det är Bra och det är underbart.

Du har en cynsk, vriden blick på detta som skinder igenom varesig du vill det eller ej.

Börja inse att detta är framtiden... kristna är på väg under ett friare samhälle håller på att växa fram.. se det och uppskatta det, uppskatta hur många människor som helt plötsligt få möjlighet till lycka... lycka de på 1800-talet inte kunde drömma om i sverige.. och inse att ingen egentligen far illa utav det..

utan att denna frigörelse bara bådar gott för alla.

Granska dina åsikter, granska din omgivning, kan allt vara så enkelt att du är född i en superkristen familj, med kristet omgänge, med kristna ungdomsaktiviteter utan en chans att ifrågasätta har du kanske levt ditt liv som din omgivning har planlagt det..

Denna tid handlar inte bara om att människor med annan sexuelläggning får chans att slå sig fria.. utan även du..
På 1800-talet hade du säkerligen både varit gift och jobbat som officer vid det här laget.
Idag har du chans att slå dig fri från åsikter som dödar, åsikter som förtrycker och bli en bättre människa..

och fråga dig den ultimata frågan, miljonfrågan:
Blir man lyckligare som kristen, eller är det bara en extern trygghet som man inte vågar lämna.
Vad få du ut av att vara kristen?

/anders

Uffe sa...

"De vet inte riktigt varför de är där, men de är medvetna om att de är rätt."

Jag tror att de mycket väl vet varför de är där. Så fort man har möjlighet att sätta sig in i hur många som far illa, bara för att de har en annan sorts kärlek, så känns det antagligen helt rätt att visa att man bryr sig. Varför ifrågasätta det?

"Samhället har fattat att man inte kan utesluta människors val av vilka man vill älska - när de blir en tillräckligt stor grupp."

Tror du att gruppen har blivit större eller att fler har vågat visa upp sin tillhörighet nu när vissa texter inte längre är lika normbildande?

"Hela Sverige har fattat det. Att homosex ska va lika naturligt som heterosex. No biggie. Det är tillomed häftigare med homohångel. Frigör oss. Gör oss ännu mer busiga på krogen. Ger oss ännu mer revoltkänsla."

Eftersom det du skriver inte är sant så utgår jag ifrån att:

1. Du är ironisk
2. Du hånar
3. ????

Med din bakgrund blir det extra svårt att inte läsa in något. Du är fjärde generationens frälsningssoldat. En tillhörighet till något som t.o.m. förbjuder homosexuella medlemmar. Reflektera gärna vad det har fått dig att skriva mellan raderna, medvetet eller inte.

Jonna sa...

"Hela Sverige har fattat det. Att homosex ska va lika naturligt som heterosex. No biggie. Det är tillomed häftigare med homohångel. Frigör oss. Gör oss ännu mer busiga på krogen. Ger oss ännu mer revoltkänsla."

Eftersom det du skriver inte är sant så utgår jag ifrån att:

1. Du är ironisk
2. Du hånar
3. ????


Jag fattar inte dig Uffe? Men jag fattar det Emanuel skriver. Homosex - lika naturligt som heterosex. Vi ska inte göra någon stor sak av det. Det frigör oss. Det gör oss ju faktiskt mer hångliga på krogen. Just nu är det revolt från ett gammalt tänkande.

Jag är INTE fjärde generationens frälsningssoldat. Men jag fattar. Så Uffe, på din fråga skulle jag svara tredje alternativet och förvandla dina frågetecken på trean till "så är det ju". Eller ser du något Osant i detta som inte jag ser?

Uffe sa...

Jonna!
Det verkar som om du känner Emanuel. Det gör inte jag. Om han verkligen anser att "homosex" frigör oss, om han verkligen anser att det är häftigare med "homohångel" och att det faktiskt gör oss busigare på krogen så har han misslyckats med att förmedla det till mig som inte känner honom.

Det är ju ingen hemlighet att man inom kristendomen brottas med en rätt unken inställning till homosexuella. Om man dessutom har en blogg där man börjar med att berätta att man är fjärde generationens homomotståndare så ska man kanske vara lite tydligare om man verkligen tar avstånd från de åsikterna.

Anonym sa...

Har någonting förändrats från 1800talet till nu? Då var man som kristen i en starkare position att fördomma och kunde göra det i klarspråk och med "dunder och brak". Nu fördommer man på samma sätt; fast i bloggar, diskussioner innom "gemenskapen", villkor i en medlemskapsformulär.... allt lite tystare, allt lite mer inlindat i antingen något frikyrkligt "hippt" som kite-surf, klättring, innebandy, Beachvolley... men inte uttalat. Bara lite tyst, stilla fördömmande... Man vill ju inte att dom ofrälsta skall bli skrämda ifrån tron. Allt det där obekväma tar vi sen, när dom redan fått en gemenskap i kyrkan. Då, och först då! berättar vi i klarspråk...kanske under en the-kväll?

Jonna sa...

Aha Uffe!
Jag fattade det som om att du påstod att dessa påståenden inte alls var sanna, vilket jag tror att många i landet visst skulle anse. Sen fattade jag inte att tyngden låg vid vem som anser det vara rätt eller Orätt med homosexualitet. Eller vem som tycker si eller vem som tycker så. Det tyckte jag verkade alldeles för uttjatat. Jag försökte bara ge svar på din 1,2,3 fråga.

Sen måste jag nog läsa alla bloggposter igen för att försöka luska ut vad bloggaren EGENTLIGN menar, och vilka onda tankar som ligger bakom denna självlysande, cynska och Ogranskande bloggare. Som DESSUTOM tror på gud!
Vad tycker han EGENTLIGEN om Ingmar Bergman, eller Stockholm eller näsrensaren..

Uffe sa...

Jonna. Att dra slutsatsen att Emanuel tycker att homosexualitet är naturligt, frigörande och häftigare än heterohångel gör mig mer uppfriskad denna kväll än något annat alternativ så jag tänker köpa det.

Länge leve Maud och länge leve Emanuel...

Maria sa...

Ja det är inte lätt att vara rätt.
Jag skulle vilja säga så här: Våga vara sann och våga göra "fel". För fel kan va rätt.

Emanuel Karlsten sa...

Jag försöker inte tiga ihjäl kommentarerna här, men jag har funderat på mina ord, och på min post. Försökt ta till er vad ni skrivit.
Men ändå; jag förstår inte.

Både anonym och Uffe tolkar in ett gayhat som jag inte kan se i min text.
Jag skriver en satirisk text mot homolobbyn och de oppurtunister som hakar på den, och ni anklagar mig direkt för homofobi? Drar upp kristendomens historia och Frälsningsarmén?

Ge er.

Hela min poäng var att politiker, i detta fall centerpartister, är oppurtunister. De vet var de ska synas och de vet hur de syns bäst. Det handlar inte om att de sätter sig in i homosexuellas lidande. Det innebär inte att HBT:lidandet inte finns, bara att det inte är främst skälet till att politikerna är där.

De är där för att Pride ligger precis i skärpunkten mellan mänskligt lidande och politisk korrekthet.

Hade det bara handlat om mänskligt lidande hade de stått bredvid afghanerna på plattan idag.
Hade det bara handlat om politisk korrekthet hade de suttit i någon TV-soffa och blivit intervjuade av Kristian Luuk.

Nu är Pride i skärpunkten däremellan. Homosexuellas varanden i det svenska samhället är så rätt det kan bli, samtidigt som man fortfarande är utsatt för hatattacker.

Inget konstigt i detta.
Bara väldigt komiskt att se dessa politiker vifta med i detta tåg och le. Helt plötsligt plockade de alla rätta poäng.

Nog om detta.

Nu ska jag ta itu med Uffes frågor:
****


"Tror du att gruppen har blivit större eller att fler har vågat visa upp sin tillhörighet nu när vissa texter inte längre är lika normbildande?"

Jag tror gruppen har växt allteftersom vårt samhället blivit mer värdeneutralt. Då tror jag att fler vågat visa sin tillhörighet, eller att fler börjat våga ifrågasätta sin sexualitet.

"Eftersom det du skriver [homohångel är häftigt]inte är sant så utgår jag ifrån att..."

Min upplevelse är att det är sant. Det är våghalsigt, det är häftigt. Inte i Burs på gotland, bland killar med keps högt upp på hjässan, och snus under läppen, men bland de mer urbana så tycker jag att det är övertydligt?

För övrigt: Frälsningsarmén förbjuder inte Homosexuella medlemmar, men man kan inte bli/vara soldat om man lever i ett homosexuellt förhållande. Det är ganska vanligt inom kyrkan.

Ni övriga, anonyma, kommenterare.
Tack för era kommentarer! Ni har nog rätt i mycket. Men skriv gärna under med namn så känns det mer motiverat att besvara er.

Uffe sa...

Hej Emanuel!
Jag förstår att du tar tid på dig innan du ger dig in i diskussioner om känsliga ämnen som det här. Du är ju inte bara en kille med en blogg längre, du är ju en fd. redaktör på Dagen.se. En ung man som antagligen är ganska driven och tänker komma någonstans här i livet. Samtidigt är det precis detta som skrämmer mig. Fastän du antagligen har satt ribban högt och tänker efter innan du handlar så drar du dig inte för att försöka skriva "satiriska" texter mot något/några du lärt dig att kalla för homolobbyn.

Det finns en grupp människor som under århundraden har blivit misshandlade, bespottade och mördade bara för att någon har bestämt att deras kärlek är fel. Några procent utav dom har nu äntligen vågat komma ut (tyvärr inte dom i Burs på gotland) och nu gör dom allt i sin makt för att alla andra i samma sits också ska slippa lida under en falsk mask hela livet. Då kommer en snorunge (ursäkta uttrycket) som gillar att googla på sig själv, som precis har flyttat till storstaden och har en "upplevelse" av att homosexualitet är hippt och försöker ge sig på en satirisk text mot dem. Det irriterar mig. En ung man som lärt sig att göra skillnad på homosexuella och homosexualiteten (gör du skillnad på din person och din läggning?) och inte kan se en koppling mellan sin uppväxt och sin syn på andra medmänniskor. Säg det rakt ut istället. Berätta vad och varför det är fel att födas med en viss sexualitet. Linda inte in det i en "satirisk" text om politiskt korrekta politiker eller snicksnack om att "Homosexuellas varanden i det svenska samhället är så rätt det kan bli" samtidigt som tiotusentals eller kanske hundratusentals människor gör allt för att försöka dölja sitt rätta jag.

Nu lät jag nog väldigt arg!? Det är jag i och för sig också men jag önskar dig faktiskt lycka till i dina fortsatta studier och hoppas att du lär dig lite nya saker om dina medmänniskor på vägen.

PS. Angående medlemskap eller inte för homosexuella i Frälsningsarmen så får jag väl rätta sig själv: Homosexuella kan inte bli aktiva medlemar i Frälsningsarmen.

Emanuel Karlsten sa...

Uffe, du förvånar mig.
Är du ute efter att placera mig i ett fack?
Ger du dig inte förrän jag lagt mig tillrätta i en åsikt du bestämt?

Jag har inte skrivit en satirisk text mot homolobbyn, där emot de politiker som svansar efter.

Jag har inte skrivit en satirisk text mot homosexuella. (se ovan)

Jag är inte ett dugg intresserad av att föra en diskussion om homosexuella. Jag vet inte varför jag skulle föra en sådan diskussion.

Min enda poäng var att homolobbyn är lyckade i sin kampanj och politiker studsar med.

Det skulle lika gärna kunna vara någon annan utsatt grupp i samhället, men just nu är det homosexuella som lyckats. Med det sagt har jag inte lovat att det är lätt för alla homosexuella att komma ut.

Detta får bli mitt sista svar till dig i den här kommentarstråden.

Uffe sa...

"Är du ute efter att placera mig i ett fack?"

Man behöver inte placera in folk i olika fack. För det mesta placerar de sig där själva.

"Jag har inte skrivit en satirisk text mot homolobbyn, där emot de politiker som svansar efter. "

Jasså!? Du skrev tidigare:
"Jag skriver en satirisk text mot homolobbyn och de oppurtunister som hakar på den, och ni anklagar mig direkt för homofobi?"

"Ger du dig inte förrän jag lagt mig tillrätta i en åsikt du bestämt?"

???

"Jag är inte ett dugg intresserad av att föra en diskussion om homosexuella. Jag vet inte varför jag skulle föra en sådan diskussion."

För att det är en intressant och logisk fortsättning efter en satirisk text om homosexuella. Att du inte vill föra den förstår jag däremot till fullo.

"Detta får bli mitt sista svar till dig i den här kommentarstråden."

Ok.

Anonym sa...

vad jag letade efter, tack